torsdag, maj 17, 2007

"Svartskallarna lever bara på bidrag och tar våra öhhh...pengar?"

Aftonbladet har idag artiklar om att stora delar av Sverigedemokraternas politiker lever på socialbidrag eller sjukersättning. För att göra detta helt klart så ser jag inte något fel med att bli tvingad att ta emot socialbidrag eller sjukersättning. Det är något som drabbar många personer under en tid då livet går åt helvete.

Vad som retar mig är att man helt saknar moral när det gäller sig själv. Man kan klaga på att invandrarna kostar enorma summor med pengar eller att "de kommer hit och tar våra brudar".
Aftonbladet skriver om Jan Rume som har levt på socialbidrag i 14 år. Ja, 14 år har han levt på socialbidrag? Hur i helvete tänkte han då? Socialbidrag är inte en permanent försörjninglösning. Socialbidrag är något som en person eller familj skall kunna få under en tid då det är jobbigt på ett eller annat sätt. Det handlar inte om att man skall "leva" på socialbidrag under 14 års tid. Vad är anledningen till det? Men okej man kan bli politiker trots att man tar emot socialbidrag. Men då är det självklart att man redovisar detta som inkomst om man fortsätter att söka socialbidrag. "Det är pengar som mina väljare valt att ge mig". Nej Jan Rume det är inte pengar som dom har "valt att ge" dig. De har valt att ge dig ett politiskt uppdrag som du får en ersättning för. På precis samma sätt som du får ersättning för ett arbete. Meningen med arvodet är att du skall lägga ned ett antal timmar på ditt politiska uppdrag och på det sättet få "lön" för de timmarna.

I samma artikel så skriver man om Peter Türsch som lämnade politiken när hans sjukersättning sänktes. Självklart så är politiken ett bra sätt att komma tillbaka till arbete när man är sjuk. Man kan ta saker i sin egna takt för det är väldigt få politiska uppdrag som kräver att man jobbar 100% med det. Iallafall om man är på en lokalnivå. Eftersom Aftonbladet inte redovisar några siffror så vet jag inte hur mycket Peter "förlorade" när hans sjukersättning sänktes med 25%.

Aftonbladet skriver också att nästan 20% av Sverigedemokraterna lever på bidrag i någon form. Ja det är väl kanske därför man söker sig till ett parti som SD. SD pratar ofta om att nära 10% av invandrarna lever på bidrag i någon form och att det kostar en massa pengar. Ja självklart så kostar nyanlända invandrare en del pengar. Men på precis samma sätt som Sverigedemokrater så skall inte de heller leva på Socialbidrag i 14 år.
Om vi tittar på just Jan Rume så förstår jag att han är Sverigedemokrat för han kan ju verkligen stå och skrika ut lögnerna "Svartskallarna kommer hit och lever på mina bidragspengar, det är för jävligt jag som svensk bidragstagare får mindra av att alla svartskallar som kommer hit och skall ha och ha".

Jimmie Åkesson har inte alla Sverigedemokrater med sig heller tydligen. Traditionalister och förnyare är inte överens. Jag gissar på att Jimme är en av "förnyarna". "Traditionalister" är väl de som en gång var med i Nordiska rikspartiet och senae i BSS (Bevara Sverige Svenskt) Jag förstår att de är lite missnöjda med Jimmie som nu får sitta och debattera med Mona Sahlin. Kampen skall väl föras på gator och med brandbomb i hand. Som på den gamla goda tiden!

Uppdatering: Nu på SvD och DN


Intressant? Andra bloggar om: , , , , Politik, Invandrare, bidrag, socialbidrag, BSS, nordiskarikspartiet

8 kommentarer:

Klockan 12:40 em , Blogger Patrik sa...

Är det inte åtminstone lite skämmigt att så okritiskt svälja kvällspressenjournalistik av detta slag med hull och hår?

Var finns t.ex. motsvarande granskning av andra partier? Hur är det t.ex. med M's och Fp's politiker, vars partier vill skrota så många bidrag som möjligt?

Peter Tursch försökte försnilla partibidrag till egen ficka. Tack vare en stark Sd-lokalavdelning gick han på pumpen direkt och tvingades avgå. I ett annat parti kanske Turschs tilltag gömts undan, men i Sd håller vi inte sådana beteenden bakom ryggen.

"Kampen skall väl föras på gator och med brandbomb i hand. Som på den gamla goda tiden!"

Haha, men det där är ju vänsterns metoder, rakt av! :-)

Själv har jag aldrig uppburit bidrag. Jag har heller ingen ersättning från kommunen för mitt uppdrag i kommunfullmäktige och det tycker jag är bra. Man sitter självklart inte där för pengarnas skull.

 
Klockan 12:56 em , Blogger Eklindh sa...

Men Patrik nu läser du inte vad jag skriver heller.

Jag ser inte något fel med att ta emot ekonomisk ersättning för politiska uppdrag. Jag ser heller inget fel med att man tar emot bidrag. Det jag vänder mig emot är att man tar emot socialbidrag i 14 år. Detta särskilt när man mer än gärna talar om hur mycket invandrarna kostar i form av bidrag.

Och om du läser på din Sd historia så¨vet du att Sd bildades av Nordiska rikspartiet som under en period fick stöd av nazistiska grupper i övriga Europa. på 30 talet så brände man mer än gärna ner olika lokaler med brandbomber. Detta om de inte ägdes av de "ariska hjältarna".
Sen så är det själklart vänsterns melodi med. Men "högern" har inte varit så duktiga dom heller.

Och jag sväljer inte kvällstidningarna repotage med hull och hår. Jag sorterar av vad jag vill tro på. Ungefär som ni Sverigedemokrater gör när man lägger fram fakta om invandringen. Du vet den som inte ni vill tro på.

 
Klockan 2:22 em , Blogger Patrik sa...

Jo jag läste och kommenterade precis det du skrev. Du pratade om mycket mer än enbart fallet där en enskild sverigedemokrat uppburit socialbidrag i 14 år.

I ett välfärdssamhälle är det en rättighet att uppbära bidrag, efter behov och enligt regler och ordnade former. Etnisk/politisk eller annan tillhörighet spelar självklart ingen roll.

Däremot tycker jag Rume gör fel som blir sur över att hans bidrag justeras mot hans arvode. Överhuvudtaget tycker jag det är fel att kf-ledamöter skall ha någon ersättning alls. Som kf-ledamot är man ju fritidspolitiker.

Du kan inte din Sd-historia särskilt bra, men visst har det funnits rötägg i Sd liksom i alla partier. I vissa partier sitter t.o.m. på partiledarposten.

Ja, du säger det ju själv, d.v.s. att du sorterar vad du vill tro på. Det låter som en motsats till att ha en öppen syn. Ang. massinvandringen så är det så illa att det inte finns anledning att spä på med fantasier eller konstiga vinklingar. Fakta räcker långt för att argumentera emot den. BRÅ har t.ex. en del intressant om brottsstatistiken.

 
Klockan 7:12 em , Blogger Eklindh sa...

Patrik:

Ja det är möjligt att detta är ett enskilt fall. Men jag hade blivit precis lika förbannad/besviken om det hade varit från något annat parti som gjort detta. Och som sagt jag är inte emot att Sverigedemokrater uppbär bidrag. Det är alla rättighet att i svåra tider få den hjälp. Däremot så anser jag att om man under 14 år tar socialbidrag så är det något som är fel. Antingen i biståndsbedömmarna eller i vårt samhälle. Som jag sa så är socialbidrag inte något permanent försörjningsalternativ.

Så jag kan inte min sd-historia? Okej då får du gärna upplysa mig om vilken bild som du fått av ditt parti.

Och självklart så vet jag också om att det finns rötägg i andra partier.

skriv gärna i din blogg om dessa fakta mot "massinvandringen" som ditt parti ser det. Jag har också läst BRÅ statistik. En rapport som jag läste så var den största gruppen av invandrare som begått brott finska medborgare. Detta i när det gällde misshandel. Så statistik från BRÅ kan också läsas som man vill.

 
Klockan 2:46 em , Blogger Magnus Andersson sa...

Bra att du tar avstånd från SSU som vill använda politiskt våld.

BBS sprang väl som mest omgring med svart huva (typ som vänstern idag) och sprayflaska i handen som man skrev BSS med? (Eller var det mest vänstern som skrev BSB?)

Men visst har SD haft ett förflutet med s a s nazinära rasister "i hasorna". Men man bör nog skilja på SD i dag och det för 10 år sedan, som försvann i brytningen med ND för 6-7 år sedan. Gör man inte det ljuger man ju om SD i dag.

 
Klockan 2:49 em , Blogger Magnus Andersson sa...

patrik: Jag tycker att någon SD:are borde granska Aftnbladets siffror närmare. Av deras redovisning att döma det kan vara så att man jämfört inte jämförvbara siffror. Men jag tror iofs inte att det där skadar SD så värst. Men kanske värt att kolla upp i alla fall!

 
Klockan 7:10 em , Blogger Eklindh sa...

Jag ser inte någon anledning att misstro aftonbladet siffror. Däremot så kanske man skall visa lite mer vilka siffror det är de presenterar.

Men man kommer iallafall inte ifrån Rune som har tagit emot socialbidrag i 14 år.


Och Magnus jag tar avstånd från politiskt våld oavsett i vilken form eller sida. BSS var Bevara Sverige Svenskt. BSB var det som andra skrev som stod för Bevara Sverige Blandat.
Och mycket av detta var något som unga soprang omkring och klottrade. Men detta användes också av Sverigedemokraterna som i Stockholm på, om jag inte minns helt fel 30 november gick i ett fackeltåg och skrek "UT MED PACKET".

Det är möjligt att de flesta inte finns kvar i SD men alla är inte borta.

 
Klockan 10:22 em , Blogger Patrik sa...

SD's historia innehåller en del tråkigheter som vi inom dagens parti hemskt gärna hade varit utan.

Vi som endast varit med under 2000-talet har svårt att se oss skyldiga till det som hände på den tiden vi själva ratade partiet, och de reformister som varit med sedan 90-talet är just reformister som var med trots, inte tack vare, det som andra inom partiet gjorde sig skyldiga till då.

Sd ska i detta avseende inte göra om bl.a. V's misstag, utan vi ska vara öppna om de problem som varit. Media är dock aldrig sena att ge en överdriven bild av kopplingar och händelser i det förflutna till högerextrema organisationer. "Guilt by association" ges långt större utrymme än vad som är rimligt.

På den sista punkten vill jag påstå att alla sådana element faktiskt är borta. Expo skulle snokat rätt på sådana försyndelser för länge sedan, om de funnits bland dagens representanter.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida