onsdag, maj 09, 2007

Sovjets propaganda lever kvar

DN debatt idag varnar man för att skolungdommar inte har kunskap om kommunismen brott. Känns det hemskt? Ja det måste jag väl säga att det gör. Det som är mer hemskt är att det inte bara är skolungdommar som inte vet vad Sovjet regimen gjorde. Det finns ju tydligen en hel del "vuxna" med.

Genom att man sätter Che Guevara på tröjor, strumpor, plånböcker och annat krafs. Jag gick på stan en dag och tittade på hur många personer som bär Chekläder jag kunde se. Jag var bara en kort stund och kunde se 14 tröjor. Vet du hur många tröjor jag har sett med Joseph Goebbels på? Inte en enda.

Nu skall man ju inte vara helt negativ till kommunismen. De ordnade ju iallafall jobb till alla medborgare. På samma sätt så ordnade ju nazisterna fina hus åt de renrasiga germanerna. Visst så strök det med några "oliktänkare" och "rasförädare" på vägen. Men det är ju smällar man får ta.


Jag tror inte att en ny "om detta må ni berätta"-bok är rätt väg att gå. Det är för mig ett mysterium varför man gjorde en sådan bok om nazisterna. Man glömmer mycket och vissa av offren känner sig glömda och förnedrade. Alla kan ju inte bli nöjda.

Men att okritiskt hylla Castroregimen på kuba är nog inte rätt väg att gå. Och ja jag vet också att kapitalismen har orsakat lidande.

pingat på intressant. Läs mer om kommunism, Castro, nazism, hylla,

3 kommentarer:

Klockan 10:12 em , Blogger Rot sa...

man bör betänka att det är entrepenörer och kapitalister som trycker upp tröjorna, kapitalister helt enkelt.

 
Klockan 12:29 fm , Blogger Eklindh sa...

Ja visst är det hemskt. Tänk kapitalister som gör pengar på korkade vänsterungdommar.

Det är ju så man kan få ont i magen

 
Klockan 7:23 fm , Blogger Folkomrostning Nu! sa...

Svensk statlig TV's hyllning av Fidel Castro och kommunismen ar ett exempel pa att staten inte ska bedriva journalistik och driva TV, radio och tidningar, det kan ses som propaganda. Statligt anstallda journalister som av en ren tillfallighet rakar var vanster extremister ar precis som i Sovjet staten och pa Kuba fortryck av yttrandefriheten och en konstant hetsjakt mot oppositionen. Riv STV och bygg ett minnesmarke over kommunismens offer pa platsen.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida