söndag, maj 27, 2007

Israel, Palestina, Fadde och Linda! Treåringar allihop!

När jag i min ungdom trodde att man kunde lösa allt med samtal och förståelse så trodde jag verkligen att Israeler och Palestiner kunde leva sida vid sida i någon form av samförstånd. Sen blev jag äldre och fick veta vad tidningsrubrikskåta dokusåpastjärnor är. Den kanske mest populära är väl kanske Linda Rosing och hennes föredetta Fadde. De har varit ihop och gjort slut ett tjugotal gånger under det senaste året. Ungefär lika ofta som det blir vapenvila i Israel-Palestina konflikten.

Så nu har jag äntligen kommit på vad konflikten handlar om. Den som får mest tisningsrubriker vinner. Och kan man inte skapa rubriker genom att bråka med varandra så bråkar man med någon annan. Nu undrar så klart alla vilken "konflikt" jag menar. Är det mellan Linda och Fadde eller mellan Israel och Palestina? Sätt dig ner och tänk. Det är precis samma sak.

När det för en gång skull är ganska lugnt mellan Israel och Palestina så börjar Palestiner oftas att slåss med varandra. Hamas och Fatha är ju ett perfekt exempel. När det gäller Linda så kommer hon garanterat anklaga någon för att "tracka ner" henne för att hon har gjort en bröstoperation till. Alltså handlar allt om att få tidningsrubriker.

Och jag har också lösningen på problemet. Man gör som man gjorde med treåringar. Bry dig inte om dem så kommer de snart att tappa intresset. När Palestinier skriker att "det är min gazaremsa" så skall vi i resten av världen svara "ja men du kan ju dela med dig". Och som alla andra treåringar så kommer svaret att bli "nej det tänker jag inte det är min gazaremsa, då använder jag mina superduperraket och spränger alla som vill ta min gazaremsa". Samma sak skall vi göra med Linda när hon säger "men jag vill ha större bröst än hon" då svarar vi som man skall göra "jaja men gör det då, tänk på att dela med dig av dina bröst bara". Naturligtvis så kommer Linda också bli som en treåring och skrika högt "Det är mina bröst jag gör precis vad jag vill med dem och ingen skall få se dem".

Detta är en bloggpost skriven med en bitter tankegång. Det finns inte någon egentlig anledning mer än att jag är trött på Linda Rosing, trött på griniga Palestiner, trött på elaka israeler och irriterad över att ingen kan hålla sams. Snälla alla personer i hela världen, vi lever i samma värld. Vi behöver inte gilla varandra men vi kan ju iallafall försöka att vara sams. Vi behöver inte vara som treåringar hela livet.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , Treåringar, barnsligt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida