söndag, maj 06, 2007

Internet är ju den nya gatan

Då har återigen tidningarna fått upp ögonen för det nya mediet community på nätet. DN skriver om hur fältassistenter finns på de stora communitys som Lunarstorm och Playahead. Vänta lite nu! Har man börjat med det nu? Då kan jag kanske tipsa alla myndigheter om en sak. På internet så sprids en hel del rykten. Många av dem stämmer säkert inte.

Under en period så hängde jag på ett forum där man disskuterade brott och straff. Under tiden som jag hängde där så begicks ett mord. I forumet så namngavs en person som inte fanns med i polisens utredning i början. Tiden gick och detta ryckte disskuterades fram och tillbaka. Forumanvändare bedrev nästan en privat utredning med hjälp av tidningsartiklar. Efter 6 månader så greps den namngivna personen. Han dömdes senare för mordet. Men det tog tid. Jag är fullt medveten om att detta är ett extremfall men det har förekommit. Om man som polis "patrullerar" internet så kommer man snart att hitta det mesta. Som de flesta tidningar några gånger om året skriver om så kan man köpa knark på nätet. Och då menar jag inte bara "lagliga" droger. Jag pratar om kokain och heroin. Allt på forum där vem som helst kan registrera sig. Jag har till och med blivit erbjuden att köpa en pistol. Detta är den extrema sidan av internet. Men om polisen kunde var alite mer aktiv och titta på internet så skulle man kunna få information om nazistmöten, aktioner från AFA och om det kommer bli bråk bland huliganer.

Pingat på intressant.
, , internet, forum.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida