måndag, april 30, 2007

Veganer, första maj och en hel del andra puckon!

Jag börjar med det som är aktuellt. Ikväll är det Valborg, precis som alla andra år så vet jag att jag kommer få ångest om jag går utanför lägenheten. Fulla ungar överallt. Fulla "äldre" som har vågat sig ut för att "det är en speciell kväll". Jag har inget emot att personer går ut och dricker sig fulla någon gång ibland. Men måste alla puckon gå ut samma kväll? En vanlig helg så kanske man möter 4 stycken riktiga puckon som supit sig fulla. Ikväll möter man garanterat 104 stycken puckon. Tidningarna skriver om ungdomsfyllan precis som de gör varje år. Robert Damberg på UNF är som vanligt "experten" som talar om hur man skall få bort ungdomsfyllorna. Som vanligt är receptet mer "drogfria" aktiviteter. Jag tror Robert har rätt fler "drogfria" aktiviteter är nog rätt väg att gå. Men jag tror att "drogfria" aktiviteter för vuxna är viktigare. Vuxna saknar ju helt omdömme när det gäller att supa på valborg. Det är inte bara fylla utan slagsmål, gapigt och otrevligt. Jag är själv ute ganska ofta och visst kan ungdomar vara jobbiga när de är fulla. Nu menar jag de som är under 30 som unga. Och det händer att det går helt snett med. Slagsmål förekommer och det blir en hel del tjafs i krogköer. Men det slutar oftast där. Men när 40+ gänget är ute och festar till det så är det alltid en jäkla massa slagsmål, otrevligt och irriterad inte bara på krogkön utan på bussar, taxiköer och i baren. 40+ betyder inte att du kan släppa alla hämningar och bete dig som en idiot. Själv så är jag helt övertygad om att vi som är yngre har en annan inställning till alkhol. Vi är mer vana vid ett "normalt bruk" av alkohol. Vi är inte så mycket för att supa hysteriskt när storhelgen kommer.
Jag vägrar gå ut på nyår, juldagen, valborg och midsommar. Det är ju helt klart amatörernas afton.

Och imorgon så är det första maj igen. Och för första gången så får sossarna och alla andra som gillar att gå i tåg äntligen protestera mot "borgarpacket" igen. Frågan är om det kommer bli några stora tåg. Jag bor ju i en liten stad, Skövde med drygt 50000 invånare. Här skall det inte vara mindre än 3 olika protestera mera tåg. Självklart så är det Socialdemokraterna ihop med de olika fackrörelserna som går precis som alla andra år. Vänsterpartiet skall också ha sitt och låta någon stå och skrika om fler jobb i offentlig sektor och höjda skatter för att "de rika inte skall ta allt". Nykomlingen iår är Kommunistiska Partiet tillsammans med RKU som skall "Fira arbetarens dag med protester mot Imperialistiska USA som skall ut ur Irak. Samt den borgerliga regeringen i Sverige som stödjer USA och okupationen av Irak och resten av världen." Ibland undrar man hur man tänker på första maj. Är det inte bättre att ordna tillsammans? Ett enormt tåg är väl bättre än 3 mindre?

Och nu till det sista Veganer. Jag tittade idag av en slump på reprisen av Agenda på SVT. Där handlade "utspelet" om den enorma köttindustrin som finns och som gör att 50 miljarder djur lider. Självklart så vill jag precis som alla andra att vi skall ha en god djurhållning och att djur inte skall stressas för mycket och leve ett någorlunda bra liv. Men självklart är det som vanligt så att man skall få personer att inte äta kött eller använda skinnbyxor eller kängor eller mockajackan eller bälten. Jag vet inte om det är bättre att äta veganskt för hälsan men jag skulle gissa att det är det. Men i sann populistisk andra så skriker man om att genom att äta vegansk mat så tänker man på miljön. Ja visst är det underbart. Ät veganskt och det blir bättre miljö för alla. Kan någon verkligen förklara det för mig? Med samma argument så är det ju kanon att bli kanibal? Ät en tysk och minska utsläppen från bilindustrin!

Kanske är det så att jag har haft den här disskutionen med veganer förr så gör det mig så jävla irriterad. Missförstå mig inte nu, jag tycker att vegitarisk mat är god och jag förstår de som äter det. Inget konstigt men jag gillar min stek. Jag älskar att tugga på en kycklingfilé med pommesfrites. Det är inte nyttigt det vet jag. Men vad gott det är. Jag gillar mina kängor som är gjorde i skinn. De är sköna och de är snygga. Visst det kanske finns kängor som är tillverkade av något annat som inte är av animaliska produkter. Men jag bryr mig inte. Jag vill ha mina kängor. Jag trivs med dem. Bästa argumentet är ju helt klart "djur har känslor skulle du äta en människa?". Svaret är inte helt enkelt och väldigt kontroversiellt. Jag skulle inte ha några problem att tugga i mig en människa. Hade köttet varit gott och hade det varit lagligt att äta människa så skulle jag göra det. Jag skulle aldrig äta någon som jag haft en nära kontakt med. Men jag skulle inte heller äta min hund, katt eller fisk. När jag var liten så hade några i min släkt en bondgård. De födde upp lamm. Och vissa lamm får man flaskmata när tackan stötte bort dem. Jag hade hand om ett sånt lamm en sommar. Det lammet slaktades sen. Och ett helt år efter det så åt jag inte lamm. För jag vill inte äta något som jag tagit hand om. Men något som jag inte kände. Skulle jag lätt tugga i mig. Så länge som det smakar gott.


Pingat på intressant.
Läs mer om funderingar, veganer, politik, första maj, valborg, fylla, UNF, drogfria, socialdemokraterna, RKU,

5 kommentarer:

Klockan 12:53 fm , Blogger Daniel Eriksson sa...

Med samma argument så är det ju kanon att bli kanibal? Ät en tysk och minska utsläppen från bilindustrin!

Att livnära sig på tyskar är inte miljömässigt optimalt. Det går till exempel åt ungefär tio gånger så mycket vatten per kalori för att föda upp tyskar som för att odla kikärtor.

 
Klockan 10:54 fm , Blogger Eklindh sa...

Ja men om man äter en tysk så åker den ju inte bil eller hur? Och då minskas utsläppen av koldioxid eller något? Att hävda miljöskäl till allt håller inte. Jag säger som jag brukar. Ropar man ör mycket på vargen så kommer folk snart tro att vargen är utdöd.

 
Klockan 11:06 fm , Blogger Simon sa...

Herre min je. Skulle du ata en manniska om det vore lagligt och kottet smakade gott? I vilket sammanhang? Skulle du anordna drevjakt pa kineser och avnjuta dem med sataysas och ris? Skjuta prick pa skolbarn, manniskokottets motsvarighet till primorer? Eller skulle du helt enkelt bryta dig in pa en jordfastning med kniv och gaffel i hogsta hugg och vrala "GE HIT SKENBENET FRAN FARMOR, JAG AR HUNGRIG!"? Handlar det inte om nagot mer an smaken och lagen?
Jag ar inte sjalv vegan, jag njuter av kott eftersom jag ar smakfantast och inte vill tacka nej till mat, men jag forsoker jamt veta vem som skjutit djuret jag kakar. Det ar battre an att inte veta det. Tycker jag.

 
Klockan 10:06 em , Blogger Eklindh sa...

Som jag sa. Jag skulle äta människa. Jag är inte speciellt sugen på det men vem vet det kanske smakar gott och då skulle jag lätt käka det. På samma sätt som jag troligen skulle äta råtta, hund, katt och orm. Jag vet inte om det är gott för jag har inte provat.

Men jag vill inte veta vad jag äter. Jag vill inte veta vad det är som jag lagar. Jag har till och med svårt att käka morötter när jag vet hur de är odlade. Jag vill leva i okunnighet när det gäller min mat. Det skall smaka gott sen skiter jag i vart det kommer ifrån.

 
Klockan 1:39 em , Blogger cherryfuck sa...

Angående veganisk:

Köttproduktionen ger ganska stora påfrestningar på jorden. När man äter kött slösas helt enkelt en massa mat bort, och en massa landareal förstörs av felaktigt jordbruk. Själva djurhållningen resulterar i metanutsläpp, metan är 21 gånger effektivare än koldioxid som växthusgas.

Köttindustrin globalt släpper ut 18% av de växthusgaser som ligger bakom den globala uppvärmningen. Detta är mer än hela transportsektorn tillsammans - produktionen av kött släpper alltså ut mer än alla bilar, båtar, bussar och flyg tillsammans. Om vi vill stoppa den globala uppvärmningen är alltså kraftigt minskad köttproduktion mycket viktigt för att minska utsläppen av växthusgaser.

När djuren föds upp så används stora mängder växter och vatten. Först måste stora mängder växter odlas som djuren sedan matas med. Mängden kött man får ut innehåller bara cirka 10% av den energi som den ursprungliga mängden växter innehöll. Istället hade vi kunnat äta växterna direkt. Det hade sparat en massa energi och maten hade räckt till betydligt fler människor.

Vissa är oroliga för att våra landskap skulle växa igen om vi inte längre åt kött eftersom betesdjuren skulle försvinna. Men det är inget problem, det finns inget som säger att djuren inte kan beta utan att de behöver slaktas efter några månader. I exempelvis Örebro jobbar vissa kor redan som landskapsvårdare.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida