lördag, april 28, 2007

Spioner, spioner och flera spioner

Nu är det över. Rättegången mot de som är åtalade i "dataspionhärvan" är över. Nästan över kanske man skall säga. För domar kan ju överklagas. Men nu kanske man skall back in the time lite. Jag bloggade en hel del om skandalen när det hände. Och jag tillsammans med FFF-Johanna bedrev lite grävande bloggostik. För om ni minns så var det ju så att enligt socialdemokraterna och det databolag som de anlitade så hade LUF suttit på parkeringen till socialdemokratiska högkvarteret i skövde och "avlyssnat" alla information som skickades på nätverket och på det sättet fått tag i lösenordet. Du kan läs mitt blogginlägg här.

Strax efter jag skrev det inlägget så satt jag av en slump med Åke Jönsson på torget i Skövde och pratade. Det var en varm kväll och vi satt och pratade om allt och inget precis som det skall vara. Han visste då inte vem jag var (tror jag) och självklart så kom dataintrånget upp. Han hävdade då fullt och bestämt att han visste att LUF hade "tagit del av den via spionage på parkeringen". För det var inte alls svårt att göra enligt honom. Vem som helst kan göra något sånt. Det är inte svårt att få tillgång till ett nätverk. Jag försökte då tala om att koppla upp sig på ett nätverk kan vilken idiot som helst göra men att ta del av den information som nätverket skickar fram och tillbaka är mycket svårare. Men för Åke Jönsson var jag då endast en "unge" som inte visste något om livet.

dn debatt så skriver advokaten Per E Samuelsson nu att S dolde fakta i polisanmälan. Jag är beredd att hålla med honom. Det finns inte en chans i världen att Socialdemokraterna inte "upptäckte" att Niklas Sörman hade loggat in på Sapnet. Han hade även gjort det ofta. Kanske inte så ofta som Per Jodenius gjorde men tillräckligt ofta för att någon bör bli lite misstänksam. Niklas Sörman hävdar då precis som nu att han aldrig medveten gett lösenordet till Lagerlöf. Nej det är möjligt att han inte var medveten om det. Men Sörman är inte en idiot. Han vet att man kan lägga lite uppgifter för att senare kunna använda det emot sina "fiender". Precis som Åke Jönsson lägger en del om Socialdemokraternas budgetarbete inom Skövde kommun. Kanske gör man det medvetet eller kanske gör man det omedvetet. Kanske är det så att Sörman själv blev lurad att lämna ut lösenordet? För vart fick Niklas Sörman lösenordet ifrån? Det är ju trots allt något som inte jag fått svar på.

Tidningar pratar om att FP nu kan gå vidare. Men jag saknar trots allt lite fakta. Vart fick Sörman lösenordet ifrån? Dolde Socialdemokraterna Sörmans inloggningar i polisanmälan?

Detta inlägget är intressant.
Du kan läsa fler bloggar om Folkpartiet, LUF, Socialdemokraterna, skandal, politik, val2006, SSU, Nicklas Lagerlöf, Niklas Sörman, Sigge, bloggosfären, bloggar, spion, Niklas Svensson,
Per Jodenius ,Skövde

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida