söndag, april 29, 2007

Jag är en som en idiot när jag möter grannen

Jag tänkte att jag för en gång skull skriva något som är helt privat och som jag egentligen bara vill berätta.

Jag bor nu i ett område som har väldigt mycket invandrare. Inget fel med det jag trivs underbart bra här. Jag har absolut inte ont av det på något sätt. Nästan tvärtom. Jag skall väl inte säga att jag umgås med mina grannar men jag träffar dem ju i trappen och ibland så hälsar jag. Dessutom så träffar man några av de närmaste grannarna på bussen och då pratar man lite. För en tid sedan så blev jag bjuden på te av en av mina grannar. Jag tror att han är turk men jag är absolut inte säker. Men det var trevligt lite te och prata lite. Efter den dagen så har många grannar ändrat sig. De hälsar och vinkar när man går förbi. Jag hälsar så klart och vinkar tillbaka. Och jag tycker det känns lite trevligt. Men nu till mitt stora "problem" under mig bor en familj med sin farmor eller mormor. Jag har hälsat på familjen men inte på något sätt pratat med dem på något annat sätt. Men nu har farmor börjat hälsa på mig med " Salam aleikum". Jag vet att det betyder något i stil med frid vare med dig. Men problemet är inte att hon hälsar så utan vad jag skall svara. Nu säger jag "Hej" eller "Godmorgon" eller vad det nu kan bli och hon accepterar det.

Jag tror inte att hon på något sätt har ont av min okunskap. Eller vad det nu är. Men det får mig att känna mig som en idiot. Nu vet jag ju inte hur gammal hon är eller om hon ens förstår svenska bra. Om jag skulle gissa ålder så är det nog 150 år minst.

Och när vi ändå pratar om grannar. Om det är någon som känner någon som känner någon som känner någon i Idoljuryn! Snälla ta med dem till mig så skall jag visa dem min granne som sjunger. Han/hon sjunger hela nätterna. Och det börjar alltid vid 23 tiden. Att han/hon sjunger är väl inte så farligt. Men han/hon sjunger inte ens bra. Han/hon har fått mig att hata musik. Det värsta är att jag inte har någon stereo så jag kan sätta på något annat högt.

pingat på intressant.se
läs mer om grannar, musik, problem, te, invandrare, idiot, idol.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida