lördag, april 14, 2007

Droger som medicin! Saker som ingen vill veta!

När man läser Roger Jönssons blogg nu för tiden så får man en tydlig bild av att han är emot droger. Inget konstigt med det. Jag tycker det är hedervärt att han står upp för sin åsikt. Vad han däremot inte gör är att ge de svar på frågor som bland annat jag har gett. Istället använder han sig av en retorik som är klassisk. Han vänder dövörat till och vill att "vi borgliga" skall ge han svar på hur vi skall förändra våra "politiska partier". Om vi inte delar "partiledningen" tankar och politik.


Jag kan ge dig svaret redan nu Roger. Du behöver inte leta längre. Vi som är "drogliberala" eller negativa till dagens narkotikapolitik och arbete kommer naturligtvis att jobba med dessa frågorna i våra respektive partier. Men vi inser också att "alla" inte är redo för den debatten. Det finns personer som använder samma argument som du. "Droger kan leda till missbruk och det leder till hemskheter". Punk slut. Vi är alla smärtsamt medvetna om att detta är möjligt. Droger kan leda till missbruk. Det är det nog inte någon som säger nej till. Men som du själv skriver choklad kan leda till missbruk. Eller som i mitt fall vaniljsås. Och de medicinska skadorna i form av fetma kan vara enorma även av godsaker. Tillbaka till narkotika. Jag kommer jobba för att få mina "partikamrater" att lyssna på mina argument och inte köra huvudet i sanden och tro att "allt är kanonbra". Kommer det att lyckas? I ärlighetens namn. Jag tror inte det. Men jag kommer försöka. Jag tänker inte ge upp.


Men vad som inte har kommit fram i debatten om droger är att det även finns gånger då droger är "nyttiga". I Sverige idag så är det absolut förbjudet med alla droger (utom de som finns i tobakshyllorna, apoteket eller på systembolaget). Men i många länder så använder man sig av medicinsk marijuana. Oftast är det då patienter med starr, cancer eller hiv som får röka detta. Cannabis ger hungerkänsla och tar bort illamående på patienter som har biverkningar av bromsmediciner eller cellgiftsbehandling.

Vad få vet är att läkare i Sverige idag rekomenderar hivsmittade som mår dåligt av sina bromsmediciner att röka cannabis. Detta trots att läkaren vet att detta är olagligt. Men den hjälp som cannabis kan ge dessa patienter är enorm. Att få en hivsmittad person att slippa det illamående som de måste uppleva varje dag. Jag tror inte att någon kan föreställa sig hur hemskt det är att leva med ett konstant illamående.

Var finns då de läkare som rekomenderar sina patienter att bryta mot lagen? De finns på alla större sjukhus. Och även på en del mindre.

Så alla ni som inte är "drogliberala" vad skall vi göra med dessa läkare? De uppmanar till brott och ställer inte heller upp på den nollvision som "vi" i Sverige skall ha?



intressant?
Andra bloggar om: droger, narkotika, politik, Medicin

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida