fredag, mars 30, 2007

What is fun for some is Hooliganism to others

Ytterligare kommer ett inlägg som inte är politiskt korrekt. I stort sett alla länder har eller har haft problem med huliganer. Men vart kommer huliganer ifrån? Vilka är det som blir huliganer?

Jag har mina tankar. Huliganer är inte speciellt utpekade personer. Om man tittar på England som hade stora problem under 70-80 talet så handlar det mycket om personer ur "tuffare" stadsdelar och städer där mycket arbetare fanns. Liverpool är ett perfekt exempel. Men hur kommer det sig huliganismen spred sig där? Ett enkelt svar är att man anser sig ha tråkigt. Man vill hitta en spänning i vardagen. Och sport är ju något som alltid berör oavsett om man är ung eller gammal så kan man hitta en gemenskap i det lokala fotbollslaget. Och vad man än tror så är det inte bara unga som är ute efter den här huligankänslan. Det är allt från 15 åringar till 50 åringar. Och jag tror att det beror på att de är uttråkade. Jag har inte något bra svar på hur man skall få bort denna "uttråkadekänslan" men jag tycker man skall vara medveten om att den finns där.

Liknelsen finns där även när man tittar på händelserna i Köpenhamn nu senast. Unga som känner maktlöshet och är uttråkade. Det är naturligtvis inte ett försvar till hur de beter sig. Men det är en del i förklaringen.

Nu senast så är det Grekland som drabbats hårt. Där väljer man metoden att stoppa all lagidrott. Jag tror inte det är rätt väg att gå. Jag tror det kan vara rent av farligt att göra så. Risken finns att man då inte får utlopp alls för sin "uttråkadkänsla". Och det kan bli mer våldsamheter. Allt som behövs är en liten gnista för att få hela krutdunken att vakna. Och tänk detta var bara en damvolleybollmatch. Vad hade hänt om det var en stor VM eller EM match? Tredje världskriget?

För att citera mig själv. När jag känner mig uttråkad eller vi börjar diskutera löjliga saker. "Vad vi behöver är ett nytt krig"

Pingat på intressant. Läs er om huliganism, sport, krig, uttråkad, grekland.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida