tisdag, mars 20, 2007

Vad säger Björklund nu då? Vad menar han?

Att lärare skall få beslag ta saker tills slutet av lektionen? Menar Björklund att de inte fått gjort det innan? Jag minns att lärare beslagtagit både den ena och det andra under min skoltid. Allt från mobiltelefoner. Även om de inte alls var så vanliga som de är idag. Jag tror att vi var 10 elever som hade mobiltelefoner när jag gick i skolan. Iallafall första året som jag gick. Sen blev det väl fler och fler saker under åren.

Jag minns även att man mer än gärna beslagtog vattenpistoler. Ryktet gick att lärare "lekte" med dessa på personalfesten innan sommaren. Och jag vet även att många aldrig fick tillbaka sina pistoler. Och då kunde de vara "beslagtagna" mer än 2 månader.

Men på DN så har nu Björklund sagt till på skarpen. Man skall få beslagta saker tills slutet av lektionen, resten av dagen. Eller om det är allvarligare saker resten av veckan. Allvarligare saker som ALKOHOL? Jag tycker bra om Björklund i vanliga fall. Allt han säger är inte bra men en del är vettiga saker. Men nu har han väl ändå trampat i kattspyan? Alkohol? Om polisen ens ser dig med alkohol på stan så tömmer de det rätt ut på gatan. (iallfall om du dricker det) Vilka andra allvarliga saker kan det vara som man får beslagta en vecka? En pistol? Knark? Nej du Björklund nu får du skärpa till dig lite. Sjävklart så skall man som lärare kunna beslagta saker som stör lektionen.

SvD så pratar han även om att man skall kunna splittra bråkiga gäng. Det var inte en dag för sent som ett sådant förslag kom. Bråkiga gäng är ju en av de jobbigaste saker som finns på skolor. Så där all heder till Björklund. Men allvarliga saker som alkohol. Snälla kan inte någon berätta för honom vad som är allvarliga saker.

Men jag hoppas även att lärare är så pass duktiga på att sätta sina egna regler för sådanna saker. Elever och lärare skall självklart gemensamt bestämma regler. Jag vet att många lärare tillåter att elever har mobiltelfonerna på sig om man väntar ett samtal som kan vara viktigt. Detta förutsätter ju även att man inte missbrukar detta förtroendet. Man skall inte skicka SMS till sin kompis under lektionen. Visst kan man om man är lite kreativ fuska vid prov med hjälp av mobilen. Men jag tror att det inte är så vanligt att man fuskar på det sättet.


Pingat på intressant. regeringen, skola, alliansen, folkpartiet, fp, björklund.

2 kommentarer:

Klockan 6:05 em , Blogger Lars sa...

Skillnaden mellan då och nu är väl att läraren faktiskt har rätt att göra det du säger att de gjort hela tiden. Den elev som idag stått på sig har väl kunnat vägra att lämna ifrån sig mobiltelefon e dyl, och (åtminstone i teorin) bli åtalad för sitt tilltag. Det är faktiskt stor skillnad.

 
Klockan 3:26 em , Blogger z sa...

Hej, trevlig blogg
....hittade hit från Karin Vinges.

Fastnade speciellt för namnets knorr:
"....och foton"
låter lurigt, på nå't sätt.

Och vilken kul beskrivning ("om mig")
Övertydlig. Got it.
Skrattade och log :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida