måndag, mars 05, 2007

Är rasist någon som inte tycker som du?

Det här kommer att bli en sån där fundering som jag har. Den är absolut inte politskt korrekt för fem öre.

Jag har under några perioder sett att ordet rasist har blivit något som man kallar alla som inte håller med dig. Folkpartiet har livit kallade rasister av de flesta som inte gillade förslaget på språkkrav för medborgarskap. Okej jag kan förstå hur man tänker då. Men man ser verkligen inte förslaget som det är utan bara att det pekar ut invandrare som "någon annan". Men det är inte det enda. Ibland så känner man att en fråga i politiken blir också en fråga om rasism. Även om det inte ens är i närheten av något som har med rasism att göra. Jag kollar lite på aftonbladet idag och visst där talas det lite om risken att bli kallad rasist. Den här gången så är det s-kvinnor som riskerar att kallas för rasister. Och detta bara för att man öppet skulle visa sitt motstånt mot s-kvinnornas ledare Nalin Pekgul.

– Nalin kan vara väldigt dominant. Antingen är man med eller mot henne. Hon har gjort ett bra jobb med frågan om hedersrelaterat våld mot kvinnor, men om man antyder att vi borde koncentrera oss mer bara på våld mot kvinnor finns risken att man blir utpekad som rasist.
Jaha så det är så det är. Så om man väljer att inte dela uppfattningen om att man skall satsa mer på "allmänt" våld mot kvinnor istället för hedersvåld så är man rasist?
Konstigt att man väljer att urholka ordet rasist från något som är avskyvärt till något som man bara kan slänga ur sig för att försöka oskadligöra sina politiska motståndare. Nu är ju inte Nalin Pekgul den enda som har använt sig av det här inom politiken. Jag har hört om fler fall där ungefär samma "risk" funnits. Det är så tråkigt att de som vill göra något inte vågar lägga fram förslag, just för att man kan kallas för rasist när att man inte håller med någon som inte har "helyllesvensk" bakgrund. Då är man helt plötsligt rasist.

Man är inte rasist bara för man inte håller med de som inte är "helyllesvenskar". Skärpning för helvete.

Pingat på intressant.
Läs mer om rasism, rasist, politik, nalin pekgul, socialdemokraterna, folkpartiet, hedersvåld, våld mot kvinnor, s-kvinnor.

1 kommentarer:

Klockan 1:06 em , Blogger Jah Hollis sa...

Vid något tillfälle har jag bett folk, som stått med sin bil utanför mitt sovrumsfönster, mitt i natten, och tutat så det ekar för att få tag i någon i huset mitt emot, att hålla tyst och visa hänsyn till oss som bor här.
Vad får man då för svar? Jo: Att jag är en ”jevla rasist”.
Som om bara rasister behöver sova.
Nej det är ett uttryck som verkar ha tappat allt innehåll. Jag håller med dig, det är löjligt, milt sagt.
jahhollis.blogspot.com/2006/11/
mitt-i-natten.html

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida