tisdag, mars 27, 2007

Nu är könskriget igång igen då.

Jag blir så jävla trött på allt gnäll om skillnader mellan män och kvinnor. Är det inte styrelser som inte har en gd representation av kvinnor så är det gnäll om det. När någon försöker göra något åt det så blir det gnäll för det.

Kvinnor har lägre lön än män. Det blir det gnäll om (med all rätta skall jag tillägga). När någon försöker göra något åt det ja då blir det gnäll om det. Försöker någon privat arbetsgivare göra något åt det då kommer snart attackerna från alla håll. "Varför har du inte gjort detta tidigare!" "Skall det behöva ta 300 år till innan vi har lika lön!"

Och nu senast så är DN förgångare och visar att depression är en kvinnosjukdom. Jippie hipp hipp hurra! Depression är faan inte någon jävla kvinnosjukdom. Det är en sjukdom, den drabbar män och kvinnor. Att kvinnor äter mer av antidepressiva medel kan jag säkert tro. Kanske är det så att män väljer att inte söka för sin ångest. Just för artiklar och uttalanden som detta? Kanske är det så att vi känner att vi män måste leva upp till den bilden av att vi skall vara starka, jagande sexmaskiner som inte tänker på något. Tydligen är den största ångesten för oss killar när vi inte kan få stånd. Då skall vi söka hjälp.

Sluta för helvete att tänka på kön hela tiden. Vi är alla olika. Jag bryr mig inte om ifall min "tjejkompis" eller "killkompis" får ångest. Det är precis lika illa. Det enda som jag vill är att de skall få den bästa möjliga hjälpen. Det finns tillräckligt av mina kompisar som har dött en för tidig död. Att ligga och vänta på spåret efter nästa tåg för att snabbt möta sin död är inte ett bra botemedel mot något. Hade läkare tagit hans problem på allvar så kanske han fortfarande funnits hos mig.

Andra bloggar intressant om: , , , , , , , , , , ,

1 kommentarer:

Klockan 9:55 em , Blogger olsson_olle sa...

Jag är lite förvirrad, är det per definition fel att titta på i hur sjukdomar drabbar kvinnor och män?

Och jag kan förstå ifall du inte tycker att depression är någon "kvinnosjukdom". kanske tycker du att studierna som DN citerar verkar dåligt geonomförda?
MEN att kategoriskt förneka att det skulle kunna finnas en skillnad i hur lätt män och kvinnor har för att drabbas av depression tycker jag är dumt. Sådana skillnader finns ju inom en massa andra sjukdomar, varför inte depression? (och jag kan väl tillägga att många läkare tycker att det är viktigt att känna till sådana skillnader för att bättre kunna diagnositcera och medicinera sina patienter)

Ber om ursäkt på förhand ifall jag missförstått inlägget.

Beklagar också din sorg i att ha förlorat en vän till en sjukdom som drabbar alltför många.

mvh

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida