fredag, mars 02, 2007

När knarkmotståndet slår på stora trumman

För en tid sedan så tog den socialdemokratiska bloggaren Roger Jönsson upp en vad jag tycker är en viktig fråga. Debatten om legalisering av droger. Debattens start var väl i att Roger hade fått nys om att Fredrik Federley någon gång sagt att han var för legaliseringen av droger för eget bruk. Sen har debatten gått het på Rogers blogg. Både bra och dåliga inlägg. Kanske då främst i kommentatorsfunktionen. Det är trots allt några som har vart inne och försökt ge bra svar till Roger varför man anser att legalisering av eget bruk skulle vara en möjlighet. De flesta anser att det är skadligt med droger men att frågan inte är så lätt som att säga att man skall förbjuda det. Detta för att det finns en del andra delar i frågeställningen som inte kommer fram.

Nu till den egentliga saker som jag är så förbannad över. Roger ställer samma frågor om och om igen. Vilket gör att man helt tappar känsla för att delta i en sådan debatt. De ser ut ungefär så här.

Om droger är skadliga skall barn och ungdommar lättare få tag på dem?
Om droger skall legaliseras betyder det att ni inte anser dem skadliga?
Om droger är skadliga skall de inte då förbjudas?

Istället kanske det är dags att ställa de andra frågorna som några av oss lyft fram på hans blogg. Men hatet mot Federley lyser igenom hela tiden. Och jag tror att grunden i detta är att Federley har tagit strid mot fackföreningen. Socialdemokraternas egna lilla "militanta" gren.

Om vi jämför Sverige med länder som har en annan syn på droger till exempel Holland så ser vi att bruket av droger är mer utbrett där än i Sverige. Men samtidigt så visar det sig att vi har mer dödsfall på grund av överdosering här än i Holland.

När vi pratar om legalisering "för eget bruk" så är det även så att vi tror att fler "missbrukare" kan söka hjälp för sitt missbruk än idag då man inte riskeras att bli straffad för innehav.

Vi talar ju inte heller om något som helt skall släppas fritt så man kan gå in på ica för att köpa sig en joint eller några kakor hash i hyllan längst ned. Vi förstår att bruket av narkotika inte är nyttigt.

Men snälla knarkmotståndare lyssna på våra sidor också. Vi finns här och vi har en del argument som vi vill ni skall lyssna på. Ni behöver inte hålla med oss men lyssna på oss. Vi håller inte med er, men vi lyssnar på er.

Vi förstår också att vi behöver ha en bättre utbyggnad av behandlingsformer i Sverige för att hjälpa de som vill komma ur sitt drogmissbruk. Men det går inte heller att hjälpa någon som inte vill bli hjälp. Eftersom jag har en god kontakt med ett behandlingshem som heter Nybohemmet så ser jag deras slogan som en bra regel "hjälp till självhjälp". Det är mycket det som det handlar om. En plats på ett behandlingshem är bortkastad om du inte själv vill bli drogfri. Visst det fungerar alltid med tvångsisolering men det är inte något bra alternativ.

Jag tänker lämna resten för tillfället men jag hoppas att vi nu får en nyanserad debatt om droger. Jag kommer att lyssna på alla som vill och jag kommer inte heller censurera kommentarer. (om dom inte attackerar mig personligen eller någon annan)

Länk till Roger Jönsson (lite letande kan behövas)

Pingat på intressant.
Läs mer om droger, knark, drogliberal, polis, brott, straff, missbruk, behandling, federley, CUF, Socialdemokraterna.

2 kommentarer:

Klockan 6:38 em , Blogger Federley sa...

Läs gärna min kommentar jag lämnade på hans blogg här om dagen. Jag har liksom aldrig sagt vad jag tycker eller varit något engagerad i den debatten. Han började plötsligt jaga mig med frågor om detta varav jag knappt kunde svara på en enda för att jag inte hade funderat på dem.

Till slut går jag på känsla, eget bruk ska vara tillåtet. Vare sig man är pro eller kontra tror jag inte att privat innehav är begåvat att förbjuda.

Sen drar han igång att jag driver, propagerar för osv. Inte en enda människa hade sett mitt svar innan han efter flera mejl och blogginlägg fick ett svar. det tål också att tänkas på. Det fanns ingen debat för innan han startade den, vilken knäppgök.

Men ju galnare han har varit desto mer övertygad har jag blivit om att jhag i grunden har rätt i det ställningstagandet iaf.

 
Klockan 8:13 em , Blogger Eklindh sa...

Jag läste ditt svar och det var nog lite därför som jag skrev det här blogginlägget. Så får vi se vad som händer och om det kommer något nytt och kanske en ordentlig disskution istället för propaganda åt för och emot.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida