söndag, mars 25, 2007

Grafitti är riktig konst.

Jag missade argument som för ett antal veckor sedan. Man pratade om Grafitti och då lagliga väggar. Jag gillar grafitti. Det är rätt så snyggt. Man blir liksom lite glad av att titta på det. Det är något som jag verkligen gillar att se. Men som vanligt när man pratar om att skaffa lagliga väggar så kommer argumenten om att lagliga väggar sprider sig. "Det blir ju klotter över hela stan." Visst är det konstigt. Att så fort det är något som inte faller makthavare i smaken så skall man helt förbjuda det. Helst med en massa förbud bevakning och straff. För det kan ju sprida sig.

Nu till programmet. Kultur och idrotts borgarrådet i Stockholm tycker att man skall förbjuda. För klotter är det ju. För det klottras ju över hela tunnelbanan. Vad är klotter? Det jag kallar klotter är ju det som står "kuk", "fitta" "Danne är bög". Det är klotter. Sen finns det skitsnygg grafitti. Grafitti är konst. Men i Stockholm där man har ger kulturstöd på över en miljard där skall man inte använda grafitti som en del av kulturen. Klart man inte skall kunna ge något stöd till den konstformen den är ju inte fin. Inte fin nog. Vi betalar ett enormt kulturstöd till skitsaker. Det skall gå till baletter som inte någon vill gå på. Men det viktiga är att biljetterna är billiga nog för att alla skall ha råd med dem. Sen att inte någon vill betala för att se skiten är ju något helt annat.

Jag tycker inte kulturstöd är något bra. Jag är väldigt negativ till hur detta används. Om vi tittar på just kommunala kulturstöd hur funkar de. Vilka är det egentligen som får del av dessa pengar? Är det kommunens invånare? Nej det är inte det. Det skall bli teateruppsättningar med kända skådespelare. Blir det bättre då? Nej det blir inte det. Det blir bara samma skit som alltid. Jag minns när jag gick i skolan. Nästan varje år så skulle vi genom skolan få vår dos med kultur. Detta var oftas en enmansuppsättning av Hamlet, en midsommarnattsdröm eller något liknande. Var det bra då? Helt ärligt det var så jävla dåligt så det var inte sant. Hur mycket kostade det då? Jag har inte en aning. Men det var långt ifrån billigt. Hur hade dessa pengar kunnats användas bättre då? Jag har ett förslag.

Lördagskvällen gick till kulturella saker. ATLAS 2 Spexet i Skövde. Var det kul? Ja det var det. Visst det var inte så bra skådisar, inte en perfekt regissör, lite fattigt manus men det fanns en glöd, man gjorde detta för att man vill. Man tycker det är kul. Och jag måste säga att jag tyckte det var riktigt skoj. Och riktigt bra. Var det dyrt då? Nej inte speciellt dyrt. 60 kronor kostade en biljett för att få 2 timmars stort nöje. Billigare än bio och mycket roligare. Vad kostade den här uppsättningen då Skövde Kommun? Jo det kan jag också berätta. Spexgruppen sökte 5000 kronor för att kunna åka på spexsm som i år finns i Örebro. Vad fick man? Ja inte fick man 5000 kronor iallafall. Om jag inte minns helt fel så fick de 1500 kronor. För detta skall man också köra några föreställningar för skolklasser. Man kan ju undra om den där "proffisionella" skådisen som körde hamlet som enmansshow fick 1500 kronor? Jag skulle inte tro det. Jag gissar på att han fick minst 35000 kronor rakt ned i fickan och att han inte behövde betala en spänn för scenen. Men för dessa 35000 fick ju hela skolan se skitpjäsen med. För samma summa så skulle vi kunna få över 20 stycken spex uppsättningar. Och tänk det är kanske inte fin kultur. Men det är iallafall rolig kultur.

Pingat på intressant. Läs mer om Spex, politik, kultur, teater, pengar, kulturbidrag,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida