onsdag, februari 28, 2007

När skinnet brister eller en varning för idioter

Idag kom nog en av de mest korkade artiklarna som Aftonbladet har haft iår. Det handlar om Amanda som skulle raka benen och "rakade" av sig skinnet. Nu kan man ju dra upp debatten rakade eller orakade ben. Men jag tänker inte ens ta den. Det säger lite för mycket vad jag föredrar. Tillbaka till artikeln. Amandas mamma Irené tycker att man skall ge rakhyvlarna en varningstext. Ja den tanken är ju god om man anser att svenska folket är så jävla korkade att vi inte förstår att man kan skada sig genom att sätta rakblad mot huden och sedan få en så "nära" rakning som möjligt. Kanske skall vi sätta en varningstext på andra saker med? Jag har en massa förslag på texter till olika saker. Tänkte jag skulle liste dem nedanför.

Rakhyvel - Den är vass var därför försiktig när du rakar dig. Du kan skada huden
Brödrost - Använd inte brödrosten i badkaret.
Hårtork - Kan bli varm stoppa inte in tungan i utblåset.
Kaffemugg, glas - Kan bli vass om man slår sönder denna. Akta fingrar när du plockar upp glasbitarna.
Pistol - Rikta alltid mynningen mot ett annat håll
Gevär - skall endast användas vid jakt eller sportskjutning. Använd aldrig mot annan människa då det kan uppstå kroppsskada.
Fotölj - Vid överdriven användning kan fetma uppstå
Säng - Vid överdriven användning kan försovning förekomma.
Badbyxor - Bor inte användas utomhus på vintern då kyla kan döda dig.
Slips - Dra inte åt för hårt. Strypning kan förekomma.

Och om Amanda hade ringt till mig så hade jag berättat för henne att man kan skada sig vid rakning. Och jag tror de flesta som regelbundet rakar ansiktet någon gång har skurit sig. Och jag vet hur arg jag blir varenda gång. Men det är bara att bita ihop. Det läker ju så småningom.

Snälla snälla någon tala om för kvällstidningar att vi inte är idioter. Vi behöver inte ha krav på varningstext för allt. Vi lever inte i USA där folk tydligen inte kan tänka själva. Jag minns för ett tag sedan att en dam i USA hade kört i diket med sin husbil. Hon berättade senare att hon gått bak i husbilen för att koka kaffe. Men trodde att "cruise controll" var sammas om autopilot på ett flygplan.

Pingat på intressant.
Läs mer om varning, problem, ilandsproblem, rakning.

2 kommentarer:

Klockan 4:08 em , Blogger Bo-Erik sa...

... och på alla bilar borde det stå: VARNING! Förbränning av fossila bränslen leder till utsläpp av växthusgaser som kan skada vår planet!

 
Klockan 7:24 em , Blogger maria sa...

Ja läste det med. Herregud, hur långt ska vi gå?
När ska människor lära sig att ta ansvar för sina egna liv!

Nä, bränn in en varingstext på alla nyfödd "Varning: kommer att dö en vacker dag" så blir allt annat en bagatell.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida