fredag, februari 23, 2007

Ett land med Pension som lösning på allt

Att någon som inte kan jobba på grund av handikapp eller sjukdom eller vad det nu kan vara skall kunna pensioneras. Så enkelt är det. Alla kan inte jobba vissa har stora problem och behöver då sjukpension under en längre tid eller kanske resten av livet. Men detta skall naturligtvis inte vara något som man får lättvindigt eller genom att ringa till försäkringskassan och sen få en lönecheck en gång i månaden. Dn , Metro och SvD skriver idag och föräldrar som pensionerade sin son i smyg.

Jag vet inte vad som gör mig mest irriterad. Föräldrarna som verkligen endast är ute efter pengar eller på myndigheterna som inte ens har pratat med sonen? Kan man genom ett telefonsamtal bli sjukpensionär? Det låter jäkligt konstigt. Vad var det egentligen som gick fel? Kan även jag ringa in och sjukpensionera mig? Jag kan ju säga att jag inte klarar av att jobba på grund av mitt handikapp, nu har jag väl inte något handikapp egentligen men jag skyller på fet, seg och närsynt. Försäkringskassan verkar ju inte kolla några uppgifter så dom kommer ju aldrig att veta skillnaden. Jag hoppas att DN, Metro och SVD skriver mer om detta underliga fall. Jag vill veta vad försäkringskassan har att säga. Görs inga personliga bedömningar utan går man endast på ett telefonsamtal? Och går man verkligen endast på ett telefonsamtal från föräldrarna?


Pingat på intressant.
Läs mer om Pension, försäkringskassan, handikapp, politik, bidrag, sjukdom.

2 kommentarer:

Klockan 10:11 fm , Blogger ejnare sa...

tjänixen
läste din farhåga att det skulle räcka med att ringa...
- sanningen är väl att det krävs ett kvalificerat läkarintyg (minst)
- möjlig förklaring till det här fallet kan vara att en eller båda föräldrarna är läkare eller har förmåga att skaffa erforderliga intyg av kvalificerat slag.
Dj*a bra att de avslöjades!

 
Klockan 4:10 em , Blogger Eklindh sa...

Men om man skall pensioneras även om man har ett läkarintyg. Bör man ändå inte göra någon form av intervju med den som skall pensioneras?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida