lördag, januari 20, 2007

Välkommen till Diktaturen Sverige

Jaha nu har det då hänt. Det enormt kritiserade förslaget som kom från Folkpartiet i Malmö har nu blivit verklighet i Landskrona. Man förbjuder elever att tala något annat språk än svenska i skolan. Även med varandra! Detta är ett hån mot alla som tror sig leva i ett demokratiskt samhälle. Vad kommer det att bli nästa gång förbjuda elever att titta på vissa tv-program eftersom dessa kan få personer att mobba andra. Det börjar bli löjligt detta nul. Det måste finnas andra lösningar för att få en skola säker och trivsam för alla. Att man sedan verkligen säger att lärare och andra vuxna som finns i skolan inte vågat göra något gör ju inte saken bättre.

Om nu Landskrona vill ha en vuxen som verkligen vågar säga till i skolan så kan jag tipsa om mig själv. Jag är just nu ledig och har inte speciellt mycket för mig. Så om ni vill ha en vuxen så finns jag här skicka bara ett mail. Ge mig fria händer så lovar jag att få en del problem lösta. Men det är klart om ni nu vågar chansa på något som fungerar. Annars så är det ju bara att fortsätta att förbjuda saker.

Douglas skriver på sin blogg om några förslag som kan lösa en del problem. De flesta skolor är byggda som industrilokaler. En fabrik för att förvara våra barn och ungdommar. Inte för att lära oss något nyttigt. Det är dags att vi börjar ta skolan på större allvar och inser att det finns problem med dagens skola. Men vi måste verkligen inse att något måste göras. Regler och straff är inte något sätt att få ordning på en skola. Att förbjuda språk är heller inte något sätt att få ordning på problemet.

Att förbjuda något leder bara till att man gör det i hemlighet. Elever som förbjuds att göra något kommer fortsätta med detta för att reta lärare, rektor och alla som kan tänkas bestämma över dem. Lyssna istället på vad elever har att säga. De har lösningarna på problemet även om det kanske kan ta tid för vuxna att lita på elever. Men lösningarna ligger inte i att förbjuda elever att göra något som de själva anser vara helt normalt.

Pingat på intressant.
Läs mer om skola, förbud, politik, landskrona, elever, lärare, rektorer, problem, skolpolitik,

6 kommentarer:

Klockan 7:06 em , Blogger Tobias Struck sa...

Så eleverna har lösningen på problemen? Jag trodde att de var i skolan för att lära sig något.

Är de elever som misshandlar tjejer och kalar dem horor, slänger raketer på lärare och bötar samt rånar andra elever verkligen rätt personer att fråga om hur deras problem skall lösas?

Jag tror att de som utsätts helst vill ha beskydd, lugn och ordning. De skiter nog i hur förövarna mår, skulle jag tro. Och som En liten tant visar här:

http://tant.webblogg.se/200107112330
_rasism_hederskulturer_och_intell.html

... Så handlar det inte om ett mående, utan om invandrad machokultur, som bryter mot den moderna liberala rättsuppfattningen och löper amok.

Självklart skyddar regler och straff friden.

 
Klockan 8:27 em , Blogger Eklindh sa...

Självklart så skyddar regler.

Men är det verkligen förbud som skall vara lösningen? Skall vi förbjuda allt? det har prövats i andra samhällen och det har inte fungerat så där jättebra.
När man förbjuder något så sopar man det även längre in i skuggorna vilket oftast gör att man inte har någon som helst kontroll på saker och ting.

Har man någon gång frågat elever vad de egentligen tror skulle kunna vara ett sätt att lösa problemet på? De har kanske inte alla svaren men att ge dem ett försök att själva ge tips på hur problemet kan lösas är ju ett sätt.

Och om det har med invandrad machokultur att göra så är det skitsnack. Det handlar om att man känner att man inte har kontroll över sin egna situation. Utanförskapet är en belastning på föräldrar och det är även detta som barnen känner. Men att förbjuda dem är som att tränga in dem i hörn.

Och att tränga in någon i hörn kommer bara resultera i desperata försök att fly. och det kommer att sluta riktigt illa.

 
Klockan 11:17 em , Blogger Tobias Struck sa...

Baby, jag är etnolog: Jag snackar inte skit om kultur. Har du inte hört att hackordningen inom patriarkatets olika kollektiv skyddas bäst med våld? Wow, det är skitbra. "Alla skall med" och "We shall overcome" känns nog inte lika konkret för invandrarungdomarna. Jag förstår dem. Den moderna liberala statens värderingar behöver värnas med handfasta metoder. Sluflummat, Sverige.

 
Klockan 11:19 em , Blogger Tobias Struck sa...

... Och slusluddrat. Jag menade Slutflummat, naturligtvis :)

 
Klockan 1:09 fm , Blogger Tobias Struck sa...

Nu är jag ofin, jag vet: Tre kommentarer på raken. Men jag lovar att jag skall vara snäll mot dig för resten av min bloggkarriär om du tillåter mig... Jag hittade en bra kommentar till En liten tants post om Landskrona. Den kommer från en lärare, som heter Annela:

"Det är så sant det du skriver. Rasism förekommer i hög grad på skolor där majoriteten av elever har invandrarbakgrund. Jag vet inte hur många gånger jag själv fått kastat i ansiktet vid tillsägelse eller tillraättavisande av sådan elev, främst från pojkar: "Det är bara för att jag är turk/iranier/ svart/ bosnier" etc. Men då har jag oftast frågat dem om de tror att jag jobbat i förorten på just denna skolan om jag varit rasist - då brukar de tänka till. Men aldrig att jag skulle acceptera odemokratiska beteenden i klassrummet. Men det är ett stort problem med den patriarkaliska attitydren och att få dem att förstå att den inte accepteras i Sverige. Vi har lämnat den för länge sedan och jag tror fortfarande på devisen "When in Rome, do as the romans do" om man vill kunna verka och bo där man är."

 
Klockan 11:01 fm , Blogger Eklindh sa...

Okej jag kan hålla med dig till en viss del. Jag bor mitt i ett väldigt invandrartätt område nu. Men man kan inte skylla allt på eleverna.
Nu skall jag spekulera lite då. Vuxna som finns i skolan är rädda för att få de här kommentarerna "är du rasist eller". För det är något av de hemskaste som man kan kalla någon för nu. Som lärare behöver man få respekt från elever. Men man måste också respektera eleverna. Och genom att vara en feg skit och inte våga ta konflikterna så får man inte heller respekt. Och skall jag vara helt ärlig så tycker jag inte man förtjänar den heller.

Så jag hävdar fortfarande att det inte helt är elevernas fel. Jag tror att elever kan komma med lösningar på problemet. De kan kanske inte genomföra det själva men jag tror mer på att lösningen finns där än genom förbud.


Och Tobias det är alltid skoj att få kommentarer. Även om jag inte delar dina tankar.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida