onsdag, januari 10, 2007

Socialen kommer inte hjälpa dig att skaffa bostad!

För er som känner mig lite mer än genom bloggen vet att jag under nästan 8 månader har varit utan bostad. Jag har tack vare vänner och familj haft någonstans att tillbringa nätterna på. Det har varit en jobbig tid men jag har klarat mig bra och nu har jag ju en bostad.

Eftersom jag haft pengar för det mesta genom ströjobb och andra uppdrag och lösningar så har jag inte bett om hjälp från myndigheter. Dette eftersom jag vill klara mig själv och har för det mesta gjort det. Men när det hade gått 3 månader utan egen bostad så var det dags för mig att be om hjälp. Det enda svaret jag fick var att det vara bara att söka lägenheter som alla andra. Eller gå till härbärget. Där fanns det plats. Men hjälp med att hitta en bostad eller ens en övernattningslägenhet med dusch och toalett var inte något som sociala myndigheter hjälpte folk med.

Detta gör också att jag inte blir så förvånad när man läser om familjen som lever i jordkällaren. Jag undrar hur många andra familjer och personer det är som lever på detta sätt. Detta fallet är inte på något sätt unikt. Det som är unikt med detta fallet är att man nu har sett att barnen i familjen farit illa av att bo i jordkällaren.

Så det vore väldigt roligt att se om det finns fler familjer som bor så här och inte får någon större hjälp från socialen. Men det kanske inte är något som kvällstidningarna bryr sig om att kontrollera. Men kanske finns det andra som bryr sig om sina medmänniskor istället för stora rubriker

Pingat på intressant.
Läs mer om socialen, familj, ekonomi, hemlös, bostad, familj.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida