fredag, januari 26, 2007

Psykvården fungerar inte Syndabocken får bli våldsfilmer

Det har hänt så många gånger nu så man blir trött på det. Någon blir utskriven från psyket och det tar inte många dagar innan personen begår ett mord. Säga vad man vill men det är hemskt och det finns inte något försvar för att en sådan sak händer. Det är en enorm förlust för familjen, men det är även ett enormt misslyckande för vården. Nu senast så var den en pojke i Norra Hammar som knivskars till döds. Jag vill gärna säga att jag kan förstå familjens förlust men då skulle jag ljuga. Ingen vet hur det känns att förlora någon på det här sättet. Om man inte har varit med om det så klart. Och som tur är så är det inte så väldigt vanligt med sådana här våldsbrott.

Men nu till vad kvällstidningarna skriver om mannen som knivskar pojken. Sensationtidningen Expressen lyckas självklart få det till att det är en person som frossar i våld på film. Detta gör mig riktigt jävla irriterad. Jag tittar på en väldigt massa våldsfilmer gärna med mycket blod och våldsamma scener där både tortyr och mord förekommer. Men jag tror att jag väldigt sällan har tänkt tanken att jag skall skära halsen av någon. Jag har inte heller tänkt att jag skall binda fast någon (om dom inte vill). Jag spelar även mycket av våldsamma tvspel och älskar meningslöst våld i tvspel. Det finns inte något roligare än att smyga upp bakom en oskyldig gammal kvinna för att sedan sätta en kniv i ryggen på henne för att sedan springa därifrån med de pengar som hon bar på sig. (Spelet jag pratar om här är Grand Theft Auto San Andreas) Men jag har trots allt någon spärr som gör att jag inte går ut och gör dessa saker i verkligheten.

Denna person är psykiskt sjuk och frågan är väl om han hade gjort samma sak om han inte hade haft tillgång till våldsfilmerna. Men det är inte något som vi kan förutse. Men skall vi åter få en debatt där vi pratar om att censurera de våldsamma filmerna, förbjuda vissa tvspel från att säljas inom Sveriges gränser? Jag orkar verkligen inte lyssna på hur moralpaniken sprider sig bland oss som bor i Sverige. Det är trots allt så att merparten av oss som konsumerar film och tvspel vet att det endast är fantasier och enbart till för underhållning. Inte något som man skall göra i verkligheten. Inte under några som helst omständigheter.

Det finns en annan sak som även den är en intressant uppgift. Att mannen skulle gå och skratta för sig själv. Ja det låter ju lite konstigt och kanske lite udda. Men är det någon som har funderat på att personen i fråga kan ha haft en ipod, mp3spelar eller en gammal hederlig cdfreestyle? Han kanske gick och lyssnade på någon talbok som var rolig och intressant? Tro det eller ej men jag går också och skrattar för mig själv när jag lyssnar på en bok. Senast så lyssnade jag på Harry Potter och den Flamande bägaren. Och jag skrattade ganska högt på bussen när jag hörde om trollkarlen som ville ha sina ädlare delar i frihet. Så det är inte enbart ett tecken på psykisk sjukdom för i sånna fall så är även jag psykiskt sjuk. Men då är jag stolt över det.


Pingat på intressant
Läs mer om psykvård, våld, film, mord, brott, vård, straff, spel, tvspel.

4 kommentarer:

Klockan 7:31 fm , Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Vad får du ut av att titta på våldsfilmer? *nyfiken*

 
Klockan 7:44 em , Blogger Eklindh sa...

Ja du Karin det är bra fråga. Men jag ser det ju som underhållning. Och på något sätt så är det väl som att fly till en värld där man inte behöver tänka på hur man skall bete sig eller hur man skall uppföra sig för att vara respekterad.

Men mest för att jag tycker det är ett roligt sätt att fördriva tiden.

 
Klockan 11:56 fm , Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Det är alltså gränslösheten du är ute efter?

 
Klockan 12:08 em , Blogger Eklindh sa...

Ja det kan man kanske säga. Men även om jag gillar våldsfilmer så tycker jag ju även att det finns andra filmer som inte innehåller något våld som är bra.

Men jag tror jag gillar just hur våldsamma personer framställs i filmer. Om man kolla på t ex Natural Born Killers som är en av mina absoluta favorit filmer så handlar den mer om kärleken mellan två människor än om just våldet. Även om våldet spelar en stor roll i deras förhållande. Tittar man sedan på filmen Saw som är en orgie i blod och smärta så finns det i bakgrunden en person som vill få människor att vilja leva sina liv istället för att leva i det förflutna.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida