torsdag, januari 04, 2007

Antipiratbyråerna över världen kommer förstöra liv

Då har det hänt även i Norden då. En 16 årig kille i Norge är misstänk för att ha delat fil med många andra personer. De beslagtog en dataserver som visade att han ska ha spridit 7000 filmer, 20 000 videosnuttar och 150 000 låtar. Okej de beslagtog en server. Som hade runt 1500 registrerade användare. Men det kommer inte bli den 16 åriga pojken som får betala böter och skadestånd. Det blir föräldrarna!

Att det är lite småskadat i sig att han överhuvudtaget skall dömmas för att sprida film och musik. Men att sedan föräldrarna skall få lida enbart för att de inte visste vad deras son gjorde på nätet är för mig en enorm gåta. Detta innebär att alla föräldrar som har barn som använder datorer måste se till att de verkligen vet vad deras barn gör. Skall föräldrar verkligen kunna stå till svars för vad deras barn gör? Skall man kunna tillämpa detta i andra fall med? Om en 16 åriging misshandlar mig, kan då hans pappa få sitta i fängelse för misshandel? Han hade ju inte kontroll på vad hans son/dotter gjorde så då får han väl ändå skylla sig själv?

Om man vänder på hela fallet då? Om min mamma lånar min uppkoppling och laddar ned några filmer kan då jag dömmas för att betala skadeståndet? Jag hade ju trots allt inte kontroll på vad min mamma gjorde vid datorn?

Eller är detta bara ytterligare ett tecken på att man skall förminska barn och ungdommars självbestämmande och inte lära dem att ta ansvar för sina handlingar? Vi pratar ofta om "curlingföräldrar" men det verkar som om rättsamhället tydligen gillar att "curla" barnen med.



Pingat på intressant.
Läs mer om fildelning, pirater, antipiratbyrån, brott, straff, polisen, politik och lagar.

1 kommentarer:

Klockan 10:28 em , Blogger sarha sa...

fast det är ju så det funkar, om du är barn och slår sönder något får dina föräldrar betala, det är ju inte "rocket sicence" precis...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida