onsdag, december 06, 2006

Vems sida står facket på?

När jag för en tid sedan kritiserade facket för att vägra acceptera uppsägningar av personer som inte sköter sitt jobb var kritiken mot mig kraftig. Jag fick en hel del mail i min inbox om hur korkad jag var och hur mycket facket gjort för kvinnor som blivit tafsade på brösten på sitt arbete och sedan blivit hotade med att få sparken.

Aftonbladet skriver idag om hur fackledarnas lönelyft var cirka 6% och de "arbetare" som man representerar fick endas 3%. Detta gör att jag återigen anser att facken har spelat ut sin roll. Det finns säkerligen fackförbund som verkligen ställer upp på sina anställda och gör det som fackföreningen skall syssla med. Men nu ser det ut som om de flesta fack endast finns till för sig själva. Det verkar som det viktigaste för fackföreningen är att få så mycket pengar som möjligt. Man skall dra in så mycket pengar som möjligt. Inte till sina medlemmar utan till sig själva.
Även Dina Pengar skriver om det här.

När nu äntligen regeringen har sagt att man inte längre skall få göra avdrag i deklarationen för sin fackförening så jublar jag. Fackföreningen går självklart ut med Socialdemokraterna för att protestera på gator och torg. Det är ju hemskt att man inte längre skall få dra av sin avgift i deklarationen. Men tänk efter är det tillåtet att dra av sin medlemskap i olika organisationer som Amnesty, RFSL, RFSU, RFHL eller något politiskt parti? Nej det är klart det inte är. Varför skall fackföreningsavgiften vara en sådan avgift som man kan dra av?

Pingat på intressant. Läs mer om facken, företag, politik, anställda, arbete, arbetslösheten, fackföreningarna, socialdemokraterna, regeringen, avgift, medlemmar.

1 kommentarer:

Klockan 10:20 em , Blogger Biggles sa...

"Men nu ser det ut som om de flesta fack endast finns till för sig själva. Det verkar som det viktigaste för fackföreningen är att få så mycket pengar som möjligt."

Precis. Som när man tex ger sig på ett företag och kräver kollektivavtal, trots att det skulle försämra för dom anställda. Läs mer om detta i mitt senaste inlägg på min blogg.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida