lördag, december 16, 2006

Upprättelse.nu är Anna Sjödins verk

Anna Sjödin har nu slutat som ordförande för SSU. Anna var en tuff ordförande med skinn på näsan. Man kan undra vad hon lämnade efter sig? Hon fanns med i en valrörelse som socialdemokraterna förlorade och blev lite av en syndabock så här i efterhand. Kanske inte så mycket på grund av henne själv utan mer om hur media förstorade upp saker.

Vad som är mer roligt är att en sida startades för att ge även internet en plattform för att bevisa att Anna är oskyldigt dömd. Upprättelse.nu är sidan som startades av SSU för att driva hennes fall även på nätet. Då med undantag från alla S-bloggare som försvarade henne.

Hur vet jag då det här? Jo för det så är sidan fylld med fakta om just målet mot Anna Sjödin. Kanske inte så konstigt eftersom fallet är det som media tar upp i sin rapportering. Men sidan är även dåligt gjord på sina ställen. Längst ner på sidan finns det två länkar. De leder inte någonstans men adressen är . file:///C|/Documents%20and%20Settings/IngibergO.SSU/Skrivbord/uppr%E4ttelse/links.html

Japp det är SSU som har gjort sidan. Visst är det konstigt? Skall SSU som skall arbeta med viktiga politiska frågor? Eller skall SSU jobba med att ge sin ordförande ett bra rykte?
Nu är det givetvis å att sidan självklart behövs i vilket fall som helst men det är inte någon frivillig organisation som driver den eller ens vill ge de personer som verkligen behöver hjälp någon hjälp alls. Jag vet också att vakter ljuger för att skydda sig själva. Men det finns fler än Anna som blir utsatta. Så alla ni som hoppades att ni skulle få hjälp via den sidan har nu fått era drömmar krossade. Ledsen men sån är det politiska spelet i SSU.


Pingat på intressant.
Läs mer om Anna Sjödin, ssu, vakter, krogbråk, våld, politik, socialdemokraterna, Crazy Horse.

7 kommentarer:

Klockan 10:22 fm , Blogger Winsa sa...

Bra att/om de skapat sidan och fattar hur det är. I så fall det mest meningsfulla såssarna gjort. För första gången nåt som kan betyda nåt för folk.

Hon länkar iofs till sidan på SSU.se web så det verkar inte vara något de döljer direkt.

//W

 
Klockan 5:11 em , Blogger Tobias Struck sa...

Jag tror att Anna Sjödin talar sanning. Jag har mycket erfarenhet av krogvakter. Jag var alkoholist i fem år av min ungdom och har blivit utslängd samt sett andra slängas ut. Vakter har slagit och sparkat mig, tagit stryptag och tryckt upp mig mot väggen etc. Allt för att jag har snackat litet för mycket. Det är inte svårt att tro att Anna "jag tar ingen skit" Sjödin har käftat mot Babak Jamei. Att hon har kallats "hora" och "fitta" av vakterna samt helt uppenbart utsatts för övervåld (fotona av blåmärken) är inte svårt för mig att tro.

Det är rätt av henne att kräva upprättelse. Men glöm att toppen av socialdemokraterna kommer att hjälpa henne. Det räcker att någon påstår att hon har sagt "svartskalle" för att hon skall dömas till dryga böter. Men hennes åtal lades ned utan utredning. Trots detta är socialdemokraternas topp tyst eller fördömmer Anna.

Bortskämda invandrare finns det gott om tack vare sossarna: "Ey e du rasse? Ey e du rasse? Ey e du rasse? Ee e du rasse? Ey e du rasse? Ey e du rasse? Får man inte va, de e inte bra, all kritik av arabisk och kurdisk kultur e rasism! Ey, jag får slå kvinnor när de käftar emot, e du rasse?"

 
Klockan 6:32 em , Blogger Eklindh sa...

Jag tror också att det finns mer om detta fallet. Anna är säkert inte helt oskyldig och Babek är det inte heller. Men att SSU skapar en hemsida som skall ge stöd och information till de som har utsatts för vakters våld, och sedan använder den sidan för att mer eller mindre få ut Annas berättelse utan att den blir emotsagd av någon. Man använder den inte för att ge stöd eller hjälp till andra som har blivit utsatta. Och det ser jag som ett hån mot de som blir utsatta för vakters övervåld.

Oavsett om Anna Sjödin är oskyldig eller inte så är det fortfarande inte okej att starta en sådan hemsida enligt mig.

 
Klockan 12:00 fm , Blogger brtkrbzhnv sa...

"Oavsett om Anna Sjödin är oskyldig eller inte så är det fortfarande inte okej att starta en sådan hemsida enligt mig."
Varför inte? Är det förräderi att kritisera staten?

 
Klockan 2:12 fm , Blogger Eklindh sa...

Nej då det är helt okej att starta en sådan sida om man verkligen vill ge hjälp till de som drabbas av vakter våld. För jag vet precis som alla andra att det händer. Men att SSU startar en sådan sida och sedan endast gör det för att "rentvå" Anna Sjödin så tycker jag inte det är okej.

 
Klockan 3:56 em , Blogger Winsa sa...

"Nej då det är helt okej att starta en sådan sida om man verkligen vill ge hjälp till de som drabbas av vakter våld."

Håller med. Det är bra om det görs något. Jag tycker det verkar finnas helig vrede från Sjödin i denna fråga ;-)

Hoppas hon kan sparka till systemet så att de usla vakterna tappar sitt skydd.

Äntligen gör såssarna nåt nyttigt. Det var nog bra för dom att hamna i opposition.

 
Klockan 5:15 em , Blogger Eklindh sa...

Ja jag hoppas att hon gör något. Men starta för allt i världen en ny förening som inte är kopplad till SSU eller Socialdemokraterna.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida