fredag, december 29, 2006

SopDiktaturen Sverige

Sverige är känt som en demokrati med inslag av diktatur. Iallafall när det kommer till sopor. Jag ser inte något fel med att sopsortera. Och visst skall man kunna få ett bötesbelopp om man skräpar ned. Men med nedskräpning så anser jag att man verkligen skräpar ned. Inte att man lägger en Kalle Anka tidning i fel soptunna eller att man råkar kasta en konservburk i brännbart avfall. För att bli straffad bör man minst kasta miljöfarligt avfall ute i naturen eller kasta stora mängder i fel container, inte en tidning.

Lösningen på problemet är inte straff och böter utan uppmuntran och hjälp. Det är inte lätt att sopsortera utan det kan vara riktigt krångligt. Jag är inte någon sopsorterare men jag försöker att sortera papper, glas och metall. Men ibland så misslyckas man. Skall man vara noga med att dra av adresslappar på sin post så att inte någon kan spåra den? Skall man bränna adresslappar i badrummet? För det kan ju vara så att det hamnar fel. Och jag har en liten undran till? Vad kostar det att polisen skall utreda dessa "förbrytare" finns det inte bättre saker att utreda? Jag skrev om när jag fick näsan avslagen en kväll när jag var ute och polisen ville knappt ta emot anmälan för de ansåg att det inte var lönt att utreda. Mycket riktigt så fick jag ett brev där det stod att utredningen var nedlagd i brist på bevis. Jag undrar hur mycket de egentligen "utred" detta. Och även om FFF-Johanna nyligen bloggade om hur man prioriterade utredningar inom polisen så verkar det som om vi inte kommer någonstans i SopDiktaturen sverige.

Pingat på intressant.
Läs mer om sopor, Sverige, diktatur, brott, straff, polis,.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida