torsdag, december 28, 2006

Det nya året börjar med tystnad i vagnen

Jag blir både glad och förbannad när jag läser på Expressen att SJ skall införa "tysta" vagnar. Det betyder att man inte får använda mobiltelefonen i dessa vagnar. Inte heller onödigt prat är tillåtet. Skall jag vara helt ärlig så stör inte mobiltelefoner mig lika mycket som skrikiga barn. Barn som springer i tågets gångar, smaller ide ihopfällbara borden, gapar för att dom vill ha godis. Jag tror att de flesta har haft den känslan några gånger. Man vill bara ställa sig upp och skrika i panik!

Vi får väl se hur det går med försöket. Men hoppas att det fungerar. Det skulle vara skönt med lite tystnad även på tåget.

Det nya året betyder även en massa explotioner i form av fyrverkeri. Jag önskade att man kunde slippa rubriker om avsmällda händer, ögonskador och hur farlig fyrverkerierna är för hörseln. I min del av staden så har barnen sprungit runt i ett par dagar och skjutit raketer. Visst smäller det men jag tycker verkligen att det är helt underbart och jag tänker tillbaka på när jag sprang runt och smällde en massa smällare. Tyvärr så är dessa visst förbjudna nu för tiden. Så jag är glad att jag var med på den gamla goda tiden (nu är jag väl inte så gammal).
Och trots detta ser det ut som om vi köper som aldrig förr iallafall över hela norden.

Pingat på intressant.
Läs mer om nyår, fyrverkeri, sj, tåg, tystnad, olyckor.

2 kommentarer:

Klockan 1:08 fm , Blogger Johanna sa...

Men Emil, de tysta vagnarna kommer bli barnfria också, eller i alla fall bestå av tysta barn. SJ har nämnligen den snygga formuleringen: "Väljer du att resa med barn i tyst avdelning, så är det ditt ansvar att barnen visar samma hänsyn." i anslutning till infon om de tysta vagnarna...

Bättre med tyst vagn än de tidigare som bara var mobilfria :)

 
Klockan 2:50 em , Blogger Eklindh sa...

Jippie!! Vad lycklig jag blir. Vart hittade du det?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida