lördag, november 11, 2006

Sluta upp med alla band.

Den underbara Sakine Madon ställer idag en fråga på sin blogg. Jag snor den rätt av här och ställer den igen.

Ni som bär på Rosabandet, hur känns det? Känner ni stolthet? Gemenskap?
Godhet? Att färgen passar er? Jag bara undrar.

Missförstå mig inte nu. Jag anser att kampen mot bröstcancer är viktig. En kvinna som drabbas av bröstcancer kommer att få det mycket svårt och det är inte lätt. Men är det verkligen rätt sätt att bara ett band för att visa sitt stöd i kampen mot bröstcancer.
Efter att ha forskat lite på nätet så hittade jag en del andra band som man skall ha på sig. Och tro mig jag har inte hittat alla. Så nästa gång som ni sätter på er ett rosa band tänk på vilka fler band ni skall sätta på er.

Röda Bandet - Stöd i kampen mot AIDS
Blåa Bandet - Stöd i kampen mot prostatacancer
Vita Bandet - Stöd i kampen mot kvinnomisshandel
Gröna Bandet - Stöd i Kampen mot Gyncancer
Gråa Bandet - Stöd i kampen mot barnarbete
Lila Bandet - Stöd i kampen mot trafficking
Turkosa Bandet - Stöd för neurologisk forskning
Gula bandet - visa stöd för anhängare av Falun Gong


Och jag undrar om det är någon som inte skriver under på något av detta. Så nästa gång ni fäster det rosa bandet på jackan så tänk på vilka band du inte har på dig.
Tänk på alla som är misshandlade men inte har bröstcancer.
Tänk på alla som är sjuka i AIDS
Tänk på alla som är sjuka i Prostatacancer
Tänk på alla barnarbetare

Så därför så ber jag er alla att sluta bära band. Jag skall aldrig mer bära ett band.


Pingat på intressant.
Läs mer om trafficking, aids, cancer, rosa bandet, röda bandet och blogg.

6 kommentarer:

Klockan 10:20 fm , Blogger Bo-Erik sa...

Tänkvärt och sant inlägg Emil, som alltid.

Keep up the good work!

 
Klockan 5:24 em , Blogger Maria Byström sa...

Länkade till denna posten. hoppas det är ok!

 
Klockan 8:07 em , Blogger Eklindh sa...

Ja det är klart det är okej. Jag har inte något att dölja. Jag vill ju ändå att det som jag skriver skall läsas av någon =)

 
Klockan 10:28 em , Blogger malin sa...

Helt klart tänkvärt. Men här kommer ju den gamla devisen om att det är bättre att göra någonting än ingenting.

 
Klockan 12:07 em , Blogger Eklindh sa...

Och att göra någonting är att bära ett rosa band på jackan?

 
Klockan 11:56 em , Blogger Αλεξανδρος sa...

Den praktiska poängen är väl att man stöder forskningen genom att köpa det rosa bandet, inte genom att ha på sig det. Det senare -- den symboliska poängen -- är bara en bonus som tillkommer köparen (förmodligen som ett incitament till att köpa bandet ifråga) eftersom det dels är dekorativt och dels ger vederbörande en chans att visa upp sin "godhet". Vad är problemet med att bära ett band? Hela livet är ju fullt av val som implicit innebär att man väljer bort en massa annat. Detsamma gäller band i olika färger.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida