onsdag, november 08, 2006

Sex, droger och alkohol = Sjuk igen

För en kort tid sedan så fick jag ett mail i min lilla låda. Inget konstigt med det egentligen. Jag öppnade brevet och läste. Det tog en stund innan jag ens förstod vem det kom ifrån och vad det handlade om. Mailet handlade om ett inlägg som jag gjorde för en tid sedan om aktiv dödshjälp. Och hur jag ville kunna avsluta mitt liv om jag hamnade i en situation där jag blev obotligt sjuk. Den som hade skrivit till mig var Peter Munk som är döende i cancer och idag bedriver ett svårt lobbyarbete för aktiv dödshjälp. Jag tror han tyckte om det jag hade skrivit. Iallafall så tolkade jag mailet på det sättet.
Ända sedan första gången som det brevet damp ned i min maillåda så har jag börjat funderat på min egen situation ännu mer. Jag har vart allvarligt sjuk ett tag, dock inte så allvarligt så att jag skulle dö. Men min livssituation skulle helt klart ändras drastiskt om sjukdomen slår till med full kraft igen. Det finns inte så där jättemycket som någon kan göra för att förhindra det mer än att jag skall ta min medicin regelbundet och att jag skall se upp för alla varningstecken.
Jag skall vara helt ärlig och tala om att jag har inte tagit min medicin på det sätt som jag borde. Jag har inte heller sett upp för de varningstecken som har kommit. Detta i kombination med att jag lever ett onyttigt liv med cigaretter, alkohol och droger (om det inte var så jävla svårt att få tag på bra saker) kommer nog att göra mig sjuk snart igen. Därför skall jag nu ge ett nyårslöfte. Jag skall under hela nästa år ta mina mediciner regelbundet och jag skall även dra ned på droger och alkohol. Jag tänker inte ge något löfte om att sluta röka för det kommer jag troligen inte att hålla även om jag funderar på att sluta.
Efter att ha tänkt en stund till på Peter Munks brev så har jag också börjat få min inställning till Aktiv dödshjälp mer klar än någonsin. Självklart så finns det lite tankar även hos mig att en sådan "behandling" skulle kunna missbrukas. Jag är inte heller helt på det klara med hur det fungerar i Holland men jag skall allt försöka att sätta mig in i frågan. Sen skall jag skriva ett blogginlägg om det och se om det är ändå någon som kan hjälpa de som vill ha rätt att bestämma över sin död. Peter Munk kommer nog inte någon hinna hjälpa. Men vi kan iallafall hitta de som vill fortsätta driva frågan i hans namn. Det är viktigt att vi en vacker dag vågar ta tag i den här frågan och lyfta upp den i ljuset. Att begrava frågan är inte ett bra sätt att lösa något på.

Detta inlägg är intressant. Läs mer om vård, hjälp, död, sjuk, Peter Munk, dödshjälp, blogg,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida