torsdag, november 09, 2006

Miljövänlig Flygning JÄVLA Skitsnack

Japp då har aftonbladet kommit med den revolutionerade nyheten att man kan glidflyga planen in för att göra det bättre för miljön. Dessutom så blir det billigare för flygbolagen och det blir mindre buller. Men det är något som inte stämmer. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vart det inte stämmer. Tydligen så är det så att det skall bli billigare för flygbolagen eftersom det går åt mindre bränsle. Det finns ju inte några som helst nackdelar med den här glidflygningsmodellen eller?

Nej tydligen inte. Men varför i helvete har inte SAS och alla andra flygbolag börjat med detta för längesedan? Alla företag vill väl spara pengar? Eller iallafall öka sin vinst. Vad kostar mycket pengar hos ett flygbolag? Jo det är väl ändå bränslet? Kan man minska användandet av bränsle så får man ner sina kostnader och kan då även få mer vinst. Det borde vara så iallafall? Men det finns en liten kossa gömd bakom ögat här. Varför har SAS inte gjort detta förut? Jag tror inte på den här gröna flygningen. Allt är bara ett PR-knep. Jävla kvällstidningar som skall trissa upp klimatfråga så in i helvet.

Jag lovar att byta ut alla mina lågenergilampor mot högenergilampor. Jag skall köra mer bil. Jag skall ta flyg istället för tåg. Och inga jävla glidflygningar på mitt flyg inte. Jag vill ha den gamla hederliga, bullriga och miljöförstörande varianten. Så det så.

Pingat på intressant
, , , , , ,
flygplan, SAS, buller.

8 kommentarer:

Klockan 4:37 em , Blogger Caridon sa...

Eftersom jag vet vad som krävdes för att få till detta så kan jag berätta att det inte är så enkelt som det låter.

det som är nytt är att flygbolagen och Luftfartsverket har sammarbetat om att ta fram mjukvara som tillåter en ny "aproach". Det normala sättet att flyga är att stiga upp till marchhöjd, flyga fram till en "markör" för mottagande flygplats och därefter få en "slot" för landningen. Sen manövererar man ner till rätt bana i rätt tid. (ofra med ganska kraftig sjunkning)

Det nya systemet har längre framförhållning så att man i princip redan vid avfärd får en slott,
detta gör att man kan planera inflygningen mycket tidigare och därmed välja den energimässigt bästa landningen.

Problemet har varit att skapa mjukvara somkan beräkna alla olika landningstider förinkomande flygplan och lägga dem tillrätta (eftersom varje plan kan bli försenat pga ändrat väder och liknande) Dennna mjukvaran ska sen kontroleras NOGRANT så att man inte guidar 2 plan in i varandra.

Det är inte ett trivialt problem och vi är först i världenmed att få det och fungera.
så JA det har faktiskt nyhetsvärde (det har skrivits MYCKET om detta i programerings fackskrifterna) och det är lite trevligt med trevliga nyheter för en gångs skull.

/C

 
Klockan 4:44 em , Blogger randler sa...

Precis vad jag skulle skriva, du kan inte ha läst hela artikeln, för då hade du vetat att det inte var så enkelt. Det är mer än att bara byta sätt att landa, det handlar om ny teknik också, som måste fungera för att det ska gå att använda sig av det nya systemet.

 
Klockan 4:46 em , Blogger Eklindh sa...

Men om det nu är en så stor nyhet att vi fått det att fungera är det det viktigast att fokusera på hur mycket utsläppen minskar eller på något annat?

 
Klockan 12:00 fm , Blogger Bert Bodin sa...

Trist att se att en ung person som du, som med stor sannolikhet kommer att få ställa om ditt liv med tvång framöver, inte istället väljer att ta stegen själv. Frivilligt!

 
Klockan 3:17 fm , Blogger Eklindh sa...

Jag ställer gärna om. Det gör inte mig ett skit. Men att dra upp det så hysteriskt som kvällstidningarna gör är för mig ett jävla hån. Jag ställer gärna om och har även gjort det en hel del. Men att skriva skräckhistorier för att få folk att skriva på en lista. Då gör jag hellre något annat.

 
Klockan 11:16 fm , Blogger Bert Bodin sa...

Kanske beror hysterin just nu på att många fler börjar vakna. Dvs har inte varit så vakna som du varit, som redan ställt om, uppenbarligen.

Sedan delar jag förstås åsikten att kvällspressen och några andra tidningar bara är ute för att tjäna pengar på rädsla. Det är miljöförstöring, om något!

:-)

 
Klockan 3:07 em , Blogger Caridon sa...

@Emil

Eftersom hella poängen med systemet har varit att spara miljö (och pengar) så är det väl självklart att man rapporterarom detta.

Speciellt eftersom det är ganska tråkig facklösning att få beskrivning om "dynamiska tidsberoende omprioriteringar med prediktiva regler" :) (annat ord för "vi gissar vad som kan ändras och skickar ut ändringar.")

/C

 
Klockan 9:51 fm , Blogger sakine sa...

Bra inlägg Emil!

/Också mycket trött på klimathysterin

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida