fredag, november 24, 2006

Det är dags att avskaffa Facken!

Det är dags att avskaffa fackföreningarna i deras nuvarande form. Fackets uppgifter är idag inte att ta tillvara på arbetarnas intressen. Det enda som de idag gör är att ställa till det för företagare som vill vara med och ge arbete och arbetsvilliga. Många som idag går på A-kassa eller kanske på socialbidrag skulle inget hellre än att få ett arbete. Företag vill självklart ha arbetare som ställer upp på företaget och som vill arbeta för företagets bästa. Men facken ställer krav på företagen men vägrar att inse att även de anställda på företagen måste ha krav på sig.

Jag har idag pratat med en person som har personalansvaret på ett medelstort företag. De har under en tid haft stora problem med sina anställda. Inte så att de anställda inte har bra arbetsvillkor utan de sköter inte sina arbetsuppgifter. Då är det en naturlig sak att man gör sig av med de anställda som inte sköter sitt jobb. Men att avskeda någon är lättare sagt än gjort. Facket vägrar acceptera uppsägningen. De tycker inte att grunderna är tillräckliga för att säga upp någon på. En kvinna har under en lång tid struntat i att åka till de kunder hon säger sig ha besökt. Hon har i sin rapport sagt att hon har varit på platsen och gjort de uppgifter som hon är anställd för. Vissa dagar så har hon varit på jobbet men inte gjort sina arbetsuppgifter. Företaget anser att hon inte sköter sitt arbete och vill därför säga upp henne. Vilket jag ser som helt naturligt. Facket säger nej. Man kan inte säga upp någon på grund av att hon inte sköter sitt jobb. Så länge hon är på jobbet så skall hon vara anställd. Facket vägrar acceptera företagets uppgörelse med kvinnan om 3 månaders uppsägningstid. Företaget har under det senaste året anställt 45 nya till sin personalstyrka. Och planerade att anställa 25 till innan nyår. De flesta av de anställda på företaget är underbara medarbetare och sköter sina sysslor. Dessutom så bjuder företaget alla sina anställda varje år på en resa kryssning lagom till jul för att visa sin uppskattning på deras arbete. Självklart så får de anställdas respektive följa med på företagets bekostnad. De flesta anställda trivs bra med sina jobb och anser att de kan ställa krav på företaget att förbättra deras arbetsmiljö. Men den som inte sköter sitt arbete kan man inte säga upp. Och det kommer troligen inte att bli några nyanställningar nu. Man anser att man inte vill ha striden med facket om att kunna sparka någon som inte sköter sitt jobb.

Samma företag har även ett annat problem med facket. En man som har varit sjukskriven i över två år. Läkarna säger att mannen aldrig mer kan arbeta med sina arbetsuppgifter som han hade innan sjukskrivningen. Facket ställer krav på företaget att hitta andra arbetsuppgifter åt mannen. Företaget har inte någon möjlighet att behålla den anställde eller ge honom andra uppgifter. Man vill då avsluta mannens anställning men facket vägrar att acceptera uppsägningen. Så just nu pågår förhandlingar med facket om att ge mannen ett avgångsvederlag vilket företaget anser vara en bra lösning på båda parters problem. Man har då talat om 3 månadslöner vilket jag anser vara skäligt. Facket kräver 12 månadslöner. Så företaget kommer nog att strida om det här så långt som man anser det möjligt.

Så anser du verkligen att facket tar tillvara på arbetarnas intressen? Eller anser du att verkligheten ser annorlunda ut? Jag skall inte säga att allt som facket har gjort är dåligt. Långt ifrån. Men världen ser annorlunda ut nu än vad den gjorde då fackrörelsen startade. Så sluta lev i tron att alla företagare är onda som bara vill utnyttja arbetarna. Det flesta företag bryr sig om sina anställda och vet att om de anställda trivs på företaget så kommer de att prestera bättre. Så avskaffa facket nu!


Pingat på intressant. Läs mer om facken, företag, politik, anställda, arbete, arbetslösheten, fackföreningarna.

7 kommentarer:

Klockan 4:23 em , Blogger Mats Dagerlind sa...

Kanske arbetarna skulle göra ett bättre arbete om de fick lika bra villkor som de arbetsgivare du skönmålar så. Vad sägs om en minimilön på 20 tusen i månaden och del i vinsten när det går bra + ett rejält avgångsvederlag och så förstås ett bonusprogram och rätt till delägande och partnerskap efter visst antal år.

Att du kan dra upp exempel på en och annan som inte sköter sitt jobb är väl mest tecken på att man inte känner den "vi-känslan" med företaget, och då kan ju inte villkoren vara särskilt bra.

 
Klockan 4:58 em , Blogger Your_Mother sa...

Jag är inte så fin i orden eller känner att jag behöver ta fram exempel.
Ta ett steg tillbaka och tänk på vad ett jobb är.
Ett jobb är ett erbjudande om att under vissa villkor och så länge den som utfärdar erbjudandet vill, utföra en tjänst mot ekonomisk ersättning. Det är en inbjudan, likadan som att "kom till mitt hus och ät av min mat och drick av mitt vin". När jag inte vill längre, oavsett anledning, så ber jag gästerna att gå. Jag ska inte ens behöva be dem gå, för i en fungerande social struktur så förstår de det själva. Utan att vi ska komma till den smått pinsamma situationen att de blir ombedda.

Om jag bara vill att kvinnor med stora bröst och små fötter ska få jobba hos mig, så vill jag inte ens höra ett svagt pip från någon. Om jag helt plötsligt ändrar mig, sparkar alla kvinnorna och istället anställer svenska män utan hår ska inte heller detta resultera i några som helst protester. Och om jag efter ytterligare några månader kommer på att det kanske är kompetens istället för kön, utseende eller etnisk bakgrund som ska ligga till grund för varför jag anställer, så gör jag det.
Den dagen en av mina numera kompetenta medarbetare känner att de inte har mitt fulla stöd, har de två attraktiva val och ett som inte anstår en människa. Det första av de två valen är att se till att de återfår mitt stöd. Det andra är att de säger upp sig. Det tredje, det som inte anstår någon, det är att få sparken. Att vägra, på något sätt och i någon form, är lika oartigt, pinsamt och skamligt som att vägra lämna någons hem när man blir ombedd.

Med detta resonemang liknar facket mest någon som man senare i historien kommer att rynka på näsan åt, och undra hur man i ett annars relativt civiliserat samhälle kan acceptera denna abnormalitet.

 
Klockan 5:32 em , Blogger Biggles sa...

"Mats Dagerlind: Vad sägs om en minimilön på 20 tusen i månaden och del i vinsten när det går bra + ett rejält avgångsvederlag och så förstås ett bonusprogram"

Det ska ju i så fall ske mot utbyte av den ekonomiska risk & arbetsinsats det innebär att starta upp och driva ett företag. Är "arbetarna" lika pigga på dessa förmåner då? Inte jag i alla fall...

 
Klockan 5:58 em , Blogger Eklindh sa...

Biggles tar upp frågan om delägarskap ganska bra. Jag kan inte annat än att hålla med. Skall man vara delägare så skall man också vara med och ta riskerna. Och de flesta anställda är inte så sugen på det. Det är väl ändå därför som inte alla är egna företagare.

Och ett bonusprogram tycker jag verkligen kan vara bra. Eftersom detta företag är vad som kallas för låglöneyrke så gör det mig mer förbannad. De har inte någon enorm lön det skall jag inte säga. Men de har en bra bit över andra i samma yrkesgrupp.

Men frågan är fortfarande om facken verkligen tar sitt ansvar mot anställda där de trots allt gör så att företagen är rädda för att anställa folk. Kan man inte avskeda den personal som man inte kan lita på eller den som inte sköter sitt arbete hur skall man då våga ta chansen att anställa någon som har vart arbetslös under en längre tid?

Facken är en just nu en stoppkloss för att få ner arbetslösheten. Sen skall jag inte sticka under stolen med att facket har gjort mycket bra för "arbetarna" under åren. Men nu är det inte så.

 
Klockan 10:24 em , Blogger CV sa...

Som de tjejer som i somras fick hjälp av Facket när arbetsgivaren hotar att ge dem sparken ifall tjejerna inte går med på att bli tagna på brösten - dessa tjejer borde klara sig utan facket?
Hmmm?
Utan facket skulle säkert arbetsgivarna ge alla högre löner eller? Alla länder med svagt fack har också sämre arbetsmilöer, sämre löner med mera.
Fast om du helst vill att arbetare ska få lägre löner, ja då har du ju rätt förstås och om du tycker de är viktigt att nedmontera satsning på arbetsmiljö och rimliga arbetstider osv...
RS
kulturbloggen.com

 
Klockan 10:47 fm , Blogger tfa sa...

Vilket skämt att dom på arbetsledande position skulle ta större risker och ansvar än dom på golvet. Det är knappast någon risk när man får en fett avgångslön om man får sparken. Och dessutom i dom flesta fall ett nytt välavlönat jobb. Om man däremot får tre månads löner som dessutom är minimala så är det en större risk. När det gäller arbetsbörda så har cheferna alltid varit dom första att lämna bygget på samtliga arbetsplatser som jag varit på.

 
Klockan 3:06 em , Blogger Eklindh sa...

Jag tror nog inte ni har läst mitt inlägg tillräckligt noga eller?

Detta handlar om personer som inte sköter sina arbeten eller som inte längre kan göra det arbetet som den är anställd för. Facket vägrar att acceptera uppsägningarna och därmed så kommer inte några nya att anställas. Mannen som är sjukskriven kommer att få tre månadslöner i avgångsvederlag. Han har även vart sjukskriven i två år nu. Facket vägrara att låta dessa personer lämna plats åt andra. Är det då den uppgiften som facket har? Att se till att de personer som idag har jobb och inte sköter sig absolut inte kan få sparken?

CV du tar upp det som facket skall hålla på med. Se till att ingen får för låg lön. Eller att det ingår i arbetsuppgifterna att bli tafsad på brösten. Men det är något helt annat. Här handlar det om personal som inte gör det som de är anställda för. Och Företaget kan inte ge dem sparken och därmed anställa andra som vill göra deras jobb.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida