söndag, oktober 08, 2006

Våldtäckter och kvinnomisshandel

Jag har försökt att hålla mig ifrån att skriva om mäns våld mot kvinnor. Kanske för att jag inte vill inse att det förekommer. Men nu har jag tröttnat. Jag undrar vad som driver män att våldta och misshandla kvinnor. Och jag börjar fundera på hur prioriterat dessa brott är hos polisen. Inatt så har visst 4 kvinnor blivit våldtagna (som man känner till). Läs mer här, här, här eller här.

Vad jag har ännu mindre förståelse för är hur man i rätten kan ta klädsel som förmildrande omständighet.
Advokaten frågar "Hade du kort kjol på dig?"
Kvinna: "Ja jag hade klätt upp mig. Vi var ju ute och dansade."
Advokat: "Jaha ja det kan inte vara så att du agerade provocerande eller visade min klient intresse?"
Kvinna: "Han kom upp bakom mig precis innan jag satte nyckeln i låset till portuppgången."
Advokat: "Ja men han kan ju ha sett dig redan när du dansade."
Kvinna: "Ja det är väl möjligt."
Advokat: "Jag anser att min klient är oskyldig och att denna kvinna bad om det."


Tjejer skall kunna använda vilka kläder dom vill. Dom skall kunna dansa hur sexigt dom vill. Dom skall kunna gå nakna utan att en man kommer och tror att det är okej att knulla med henne bara för att hon ser ut så. Regeln är väl att ett NEJ alltid är ett NEJ.

Jag har även funderat på hur jag själv skulle agera om jag hörde någon ropa på hjälp ifrån en mörk park. Jag skulle mer än gärna säga att jag skulle rusa dit som Superman och slita bort mannen från kvinnan och sen snabbt ringa polisen för att senare jaga mannen och hålla honom tills polisen kom. Men det skulle vara en lögn. Sanningen är den att jag skulle inte ens bry mig om skriken. Jag skulle inte ens titta två gånger. Kanske för att jag är rädd för att själv bli utsatt för ett brott, eller för att jag inte längre orkar bry mig om vad som sker.

Vad är det som driver dessa män till att våldta då? Vissa hävdar att det är porrbranchen som visar kvinnor som leksaker. Det är nog därför att många vill attackera porrbranchen. Men snälla ni attackera då den riktiga porrbranchen och inte någon som Bingo eller Angelica Rimér. Det dom håller på med är inte porr.
Själv så tror jag inte att det är porr som det beror på. Men jag har inte någon idé om vad som är orsaken.

Men snälla sluta säga att kvinnor får skylla sig själva. Det är inte okej. Våldtäckt är lika hemskt oavsett hur och var den sker. Ett NEJ är alltid ett NEJ. Även om det för en gång skull kommer från en man.

Detta inlägg är intressant. Läs mer om Polis, brott, straff, vård, naket, snusk, porr, våldtäckt, kvinnovåld, misshandel.

2 kommentarer:

Klockan 8:47 fm , Blogger marie sa...

hej
ja det har inte med klädslen att göra jag hade lång klänning som gick ner för knäna.De ställer såna hemska frågor polisen det räcker inte man gått igenom det.
mvh mch

 
Klockan 8:12 em , Blogger alfa-omega sa...

Du kanske borde lära dig stava innan du ger dig in i debatten?
Det stavas våldtäkt din inavlade jävla idiot!!!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida