fredag, oktober 06, 2006

Vad skall vi med pengarna till?

Det här kommer bli en berättelse som tar oss långt tillbaka i tiden. För många år sedan så var det någon som var smart och uppfann pengar. Sen kom det någon som var ännu smartare som uppfann plastkortet. Eller var det så smart egentligen?

Jag minns när jag var 15 år och började jobba ihop med min pappa i hans färgbutik. Det var roligt och då kom det något helt nytt som kallades för Cashkort. Inte kontokort utan det hetter Cash. Det fungerade på ungefär samma sätt som kontantkortet som finns till mobiltelefoner. Jag var lycklig när jag fick mitt Cashcard. Det var stort. Strax efteråt så fick jag mitt Maestro kort. Och sen rullade det på. Nu var väl Cashkortet inte den bästa lösningen men ändå. Tanken var god och ambitionen fanns där.

Det kontantlösa samhäller var här. Visakort, American Express, Busskort, Passerkort, Ica-kort medmera-kort, TV3-kort, viasat-kort, kort för uthyrning i videobutiken och inte att glömma bort alla dessa bensinkort som vi skall ha. JET, OK/Q8, UNO-X, preem och självklart så får man inte glömma Statoilkortet. Det kort som jag nog har använt mest i världen. Drömmem om det kontantlösa samhället är här. Det är inte så långt borta som vi tror. Vad är det då som håller kvar kontanterna?

Svaret är som vanligt mycket enkelt enligt mig. Det är inte riktigt samma charm att betala med plastkortet i baren. Och problemet är att om man som jag gillar att ge dricks (om dom förtjänardet) så är det mycket lättare att slänga till dom lite växel istället för att säga att dom kan ta sig en kaka själv. Av princip så ger jag aldrig dricks när jag betalar med kort. Men betalar jag kontant så kan det oftast bli så att jag lämnar kvar växeln bara för att på något sätt visa att jag är nöjd med servicen.

Varför skall vi idag nästan 10 år efter jag fick mitt första plastkort få läsa om busschafförer som blir rånade och misshandlade? Det är så jäkla onödigt. Man kan gott betala på något annat ställe och sedan få en biljett. Livet hade vart så mycket enklare då. Och busschaffisen skulle kunna tänka på hur han gör i trafiken istället för att oroa sig för om han kommer att bli rånad när kvällen närmar sig. Det är kanske inte så mycket pengar han har i kassan men det räcker tydligen för att dom där idioterna skall ge sig på honom. Och det helt i onödan.


Detta inlägg är intressant. Läs mer om Polis, brott, straff, buss, kontanter, plastkort, pengar, cashkort.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida