fredag, oktober 13, 2006

Vad är kultur värt?

Vårt kulturutbud i Sverige har väl kommit på tapeten under de senaste dagarna. Nu med kulturminister Cecilia Stegö Chilò som skolkade från TV-licensen. Frågan som jag tror fler och fler ställer sig nu är vad betalar jag för egentligen? Johanna Nylander skriver ganska bra om den minimaliserade kulturpolitiken. Samtidigt så blev jag osams med en vän om vad som är public service och inte. Jag hävdar att det som SVT sänder är i stort sett identiskt med vad reklamfinansierade kanaler visar, med vissa undantag. Detta är undantag som kan anses viktiga även om jag inte anser att dom är speciellt viktiga. Helgmålsringning är ett sådan program som kostar en hel del att sända.

Jag kritiserade helgmålsringning redan i sommras. Man får tänka på att det är sådana program som våra licenspengar går till. Jag vet inte om ni anser det är rätt men jag gör det verkligen inte.

Att man sedan skall sända "smalare" program kan jag verkligen hålla med om. Men det måste finnas andra sätt att finansiera det på. Jag vill inte heller betala för att SVT skall kunna köpa in stora idrottsgalor (OS, VM och EM som presenteras i samarbete med OLW, Volvo och Svenska Spel som då inte är reklam dom har ju bara sina budskap på TV), Hollywoodproduceradelångfilmer(don't say a word), prisbelönta-tvserier(six feet under, spooks, vita huset), lekprogram(diggiloo) och dokusåpor(robinson och riket). Dessa program kan sändas i reklamfinansierade kanaler för dessa kommer att få tittare och då kommer även företag att betala för att få reklam under programmets gång.

Vad jag däremot gärna betalar för är Uppdrag Granskning, Dokument Utifrån, faktum, folkvald, Josefsson, agenda, i stort sett alla dokumentärer som sänds, kortfilmer från svenska regisörer, "smalare filmer" (franska kärleksdramoroch liknanade även om jag själv inte kollar på dom så betalar jag gärna för dom)

En sak som jag däremot är villig att stödja är Sveriges Radio. Jag är en trogen lyssnare på p3 som nog räknas som en ungdomskanal. Det händer att jag även lyssnar på P1 och ibland även P4 även om det inte är så ofta. Att reklamfinansiera dessa radiokanaler kan bli riktigt farligt. NRJ, Mix Megapol, Lugna Favoriter och allt vad dom heter är oftast som att sätta på en slinga med 45 låtar och sen låta dom gå om och om igen. P3 har enligt min mening en rätt så okej blandning även om Lantz i P3 har en förmåga att spela väldigt mycket Backstreet Boys under vissa perioder.

Jag hoppas på att få se en ganska stor förändring av Sveriges Television under en ganska snar framtid. Det är inte normalt att vi skall betala 5 kronor om dagen för SVTs programsatsning. Det kanske är dags att kontrollera Radiotjänst finanser lite? Jag vill veta hur mycket pengar som går till att producera denna "public service" och hur mycket som går till att köpa in dyra produktioner från Hollywood och USA? Är det inte bättre att kontrollera det än att kontrollera vilka ministrar som betalar sin TVlicens?

UTMANING!!! Den journalist som gör en lång artikel om SVT finanser och Radiotjänst som blir uppmärksammad över hela landet kommer att få ett års TVlicens betald av mig! Kontaka mig på email och tala om vilken tidning som uppgiftblir publicerade i och skicka mig ett inbetalningskort. Visst är det lite pengar och känner du att du inte vill ta emot en sådan muta så skänker jag hela tvlicensen till en välgörenhetsorganisation som du väljer.


Pingat på intressant
, , , , , , , kultur, SVT, Radiotjänst

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida