måndag, oktober 02, 2006

Sluta livet värdigt

Hur skulle du vilja sluta ditt liv? Jag har tänkt på det en hel del gånger. Vill man verkligen tyna bort bli en skugga av sitt forna jag? Eller vill man dö på ett sätt som är värdigt det liv som man levt? Om jag någon gång skulle bli sjuk så skulle jag också vilja ta mitt liv när det börjar närma sig den tiden då jag känner att kroppen börjar ta slut. Jag säger ju det här nu när jag är frisk och fortfarande inte känner att döden kommer närmare för varje dag som går. Jag ser inte slutet på mitt liv än.

Tänk dig själv att om man får en obotlig sjukdom så skulle man säkert inte vilja sluta ens liv i en säng. Eller skulle man vilja avsluta sitt liv med sina vänner. När man fortfarande är någorlunda lik den person som man vill att alla vännerna och familjen vill känna igen. Kanske är det så Peter Munk tänker. Jag kan förstå honom och jag stödjer honom i hans förslag. Kanske är det dags att vi ser över lagar om aktiv dödshjälp.

Även om vi i Sverige inte har aktiv dödshjälp så är det faktist så att sjuksköterskor som arbetar inom äldrevården trots allt bedriver en sorts dödshjälp. Dom ger lite mer morfin än vad som är föreskrivet av läkaren för att patienterna skall somna in snabbare och slippa lida. Men då är det accepterat. Men är det inte egentligen samma sak?

Detta inlägg är intressant. Läs mer om Polis, brott, straff, vård, hjälp, död, sjuk.

2 kommentarer:

Klockan 11:08 em , Blogger Johan sa...

jag är för aktiv dödshjälp... men det var inte det jag tänkte på. utan en helt annan sak. titeln på din blogg påminner lite om den gamla skivan "sex, politik och fåglar" med köttgrottorna.

fast det kanske inte alls är din avsikt.

 
Klockan 11:42 em , Blogger Eklindh sa...

Nej det har mest blivit så. Men lite sex har det visst blivit och nu under mellanvalstiden så blir det väl mer av den varan

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida