lördag, oktober 21, 2006

Slösa pengar på ingenting

Eftersom jag lever ett enkelt liv med inte speciellt stort överflöd av pengar så sitter jag ibland och drömmer om alla lyxbilar jag önskade jag kunde köpa. Alla onödiga prylar som jag bara vill ha ståendes i hyllan. Tänker ofta på mitt drömhus som mer och mer börjar likna något i stil med Vita Huset.

Det enda som jag verkligen skulle vilja ha i mitt drömhus är ett bibliotek. Väggar fyllda med böcker. Alla sorters böcker. En öppen spis och en stor mysig fåtölj. Kanske ett litet bord som står brevid där man kan ställa sin kaffekopp eller rödvinsglas.

Därför blir jag kanske mer irriterad än vanligt när jag läser om att någon IDIOT har köpt en bil för 6,5 miljoner och efter knappt ett dygn så kraschar han den. Hur korkad får man bli? Hur kan man ens tänka så? Det bästa är ju att han går och köper pressening på Statoil för att dölja vad det är för bil han kraschat. Ja ett skrotupplag värt 6,5 miljoner är inte så ofta som man ser. Om jag hade en bil för 6,5 miljoner så skulle jag inte ens ta risken att kanske krocka. Den skulle stå där i garaget och bara tas fram vid väldigt högtidliga tillfällen.

För att ens få råd att köpa en bil så skall man ha koll på sitt bankkonto. Det är en grundregel. Därför blir jag mest irriterad när jag läser att Nordeas bankkunder har blivit blåsta ytterligare en gång. Banken säger så klart att det är för att dom är störst. Men det är en lögn. Dom blir utsatta för att dom har fruktansvärt dålig säkerhet. Och vad är det för bankkunder dom har då. Under flera år så har sånna här bedrägerier pågått. Man kan ju undra om dom som blir lurade inte läser tidningarna? Eller om dom kanske har väldigt kort minne. Varje år blir vi varnade för detta bedrägeri, och varje år är det puckon som inte fattat att dom blivit lurade.

Pingat på intressant. Läs mer om bedrägeri, bank, pengar, slöseri, miljonärer, ekonomi, bilar, drömmar eller om brott.

3 kommentarer:

Klockan 6:55 em , Blogger Bo-Erik sa...

Tjena, läget?

Ibland måste faktiskt någon försvara "storfinansen", i det här fallet i form av banken Nordea, och den här gången blir det jag:

Jag är kund hos nordea, har vart det sen jag var 13 (!) och jag har aldrig haft något otalt med dem. Att sedan någon idiotisk brottsling tagit deras logga och skickat ut falska mail är knappast bankens fel, tycker jag.

Nä, om vi ska kritisera banker för att de blir utsatta för attentat av hackers så kan vi lika gärna stänga ner posten för att folk skickar hotbrev med deras bilar...

MVH

Bo-Erik

 
Klockan 9:09 em , Blogger Eklindh sa...

Det handlar mycket om att många har påtalat Nordeas brist på IT säkerhet när det gäller just deras inloggningssätt. Naturligtvis så skall man inte se detta som enbart Nordeas fel. Det handlar också om att Nordeas kunder är korkade som år efter år går på detta bedrägeriet. Det handlar inte om en avancerad hacking utan något som till och med min bror skulle göra.

 
Klockan 12:02 fm , Blogger Bo-Erik sa...

Ahh, okej, det visste jag inte. Förhoppningsvis kommer tillgång och efterfrågan, i detta fall på säkra IT-system, att förflytta nordeas kunder förr eller senare.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida