onsdag, oktober 18, 2006

Problemet fildelning

Då har det hänt igen då. Mannen är fälld för fildelning. Fildelning är ett mycket allvarligt brott. Iallafall om man skall tro Henrik Pontén jurist och "överbefälhavare" på Antipiratbyrån. Jag förstår inte varför det skall vara så svårt att kunna ladda ned några låtar om man känner för det. Det finns en miljon sätt för artister att få betalt för sina skivor. Man kan se det som marknadsföring. Lägg till en massa annat matrial på era skivor så kommer dom att sälja. Ge med lite nya prylar. Det finns folk som vill köpa skivor. Jag har en jäkla massa skivor i mitt CD-ställ och jag laddar ned massor av låtar. Så fort jag kan och lyssnar på dessa i min MP3 spelare. Gick idag in på CDON hemsida för att se vad en skiva kostar idag. Jag är lite sugen på att köpa Freddie Mercurys skiva till mamma. Den kostar 239 kronor. I helvete heller att jag kommer gå och köpa den. Det är för mycket pengar för en skiva. Vem får alla dessa pengar då? Artisten? Jag trodde att Freddie var död sedan några år tillbaka. Så ljug inte för oss. Hur mycket pengar av varje skiva får dom stackars artisterna som inte kan leva på sin musik om fildelning är tillåten?

Vem är det då som laddar ned musik och film. Jo enligt N24 så är det tydligen alla. Pastorer, barn, vuxna, labratorieassistenter, artister, musikskribenter, politiker, statsvetare och så självklart studenter.

Dagens domar mot fildelare då vad säger dom? Inte speciellt mycket. Annat än att polisen i det här landet inte kan prioritera sitt arbete. Spridning av 4 låtar 80 dagsböter. Förundersökning och rättegång. Hur mycket kostar en sådan sak? Jag kan första att man skall ge sig efter dom som tjänar pengar på fildelning. Detta var väl ändå var Tomas Bodström sa när lagen klubbades igenom. Vilka tjänar då pengar på fildelning. Jag gissar hej vilt nu. Telia, bredbandsbolaget, glocalnet och kanske även tele2. Detta är de stora aktörerna när det gäller bredband och även dom som tar mest betalt och som hela tiden pressar med snabbare bredband. Comhem hus i Skövde kommer snart att få 100 mbit stod det i kompisens trappuppgång.

Vad skall man med 100 mbit till om man inte laddar ned något? Man behöver knappast ha det för att spela World of Warcraft.

Laddar man ned en film så ser det likadant ut. Totalt 80 dagsböter och rättegångskostnader för hur mycket som helst. Förundersökning för hur mycket som helst. Men det är klart det är ju viktig att prioritera bland brotten.


Polisen skall självklart jaga fildelare och göra enorma förundersökningar. Det är viktigt att vårt land inte är fyllt av personer som begår olagliga handlingar och laddar ned musik och film så deras intresse för dessa former av konst ökar. Det är bättre att dom går ut och slår sönder oskyldiga bloggares näsor. Polisen vill ju inte ens ta emot en anmälning om en avslagen näsa. Men det är klart om man delar med sig av sånt som man gillar så skall man straffas. Så snabbt som möjlig.
Det är ett jävla hyckleri det här.


Pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , ,
konst, film, polis, brott

2 kommentarer:

Klockan 5:14 em , Blogger Bo-Erik sa...

Det är bättre att dom går ut och slår sönder oskyldiga bloggares näsor. Polisen vill ju inte ens ta emot en anmälning om en avslagen näsa.

Kan man ana lite ironi i Emil Eklindhs syn på polisens prioriteringar :P ?

God jul....

 
Klockan 7:33 em , Blogger Eklindh sa...

Nej inte alls. Jag tycker att dom skall slå ner fler bloggare. Då heter det inte längre boxarnäsa utan bloggarnäsa.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida