tisdag, oktober 31, 2006

Pontén ljuger som vanligt

Idag så skriver Henrik Pontén om fildelning på aftonbladet debatt. Han vill knäcka de myter som finns om fildelning och "hyffsa upp debatten".

Han lyckas inte speciellt bra. Han säger att runt 15 miljoner filmer fildelas varje år. Ja visst låter det troligt. Men då tycker jag du skall läsa det en gång till 15 miljoner filmer. Varför fildelas det varje år då 15 miljoner filmer? Jag tror ju inte att den enda anledningen är att man vill ha gratis film. Det handlar också om att utbudet hos dagens uthyrare av film, dagens biografer och även försäljare av film har fastnat i ett Hollywood träsk. Självklart är det så att många delar filmer som produceras i Hollywood. Men Hollywood filmer är långt ifrån allt som sprids. När man sitter och kollar runt vad det är som laddas ned på internet så ser man också att det är mycket dokumentärer. Jag laddade ner en dokumentär som jag tror hette "The Rise and fall of the US maffia". Riktigt intressant och jag kan verkligen rekomendera den till alla som är det minsta intresserade av hur maffian fungerar. Det är ju långt ifrån det som man ser i de Hollywood producerade filmerna i form av American Yakuza, Maffiabröder, Mickey Blue Eyes och så vidare. Jag vet även att många laddar ned avsnitt av Insider och Efterlyst. Henrik Pontén får inte betalt för att jaga unga och äldre som vill se sina dokumentärer när de själva vill. Han får betalt av de stora bolagen som absolut känner att dom kunde tjäna mer pengar på sina skitfilmer eller sin skitmusik utan att vi som är intresserade av film och musik hittar något som produceras på annat sätt.

Pontén slår hål på en hel del myter i sin debattartikel men det finns en hel del frågetecken kvar. Visst kanske man inte går och köper den film som man laddad ned. Men man skall inte heller neka till att en av de mest nedladdade filmerna Lord of the Ring triologin, också blev en av de mest sålda. De som gillade filmerna laddade ned dem såg dem så där en 40 gånger på datorn och gick sedan och köpte DVD. Själv var jag och såg den första delen av LOTR 4 gånger på bio. Jag såg den säkert 100 gånger på datorn. Jag har slitit ut en dvd och var tvungen att köpa en till när extended edition kom. Jag köpte prylar för 100 tals kronor som hade med Gandalf att göra. Och fortfarande så känner jag en stark köplust så fort jag ser något som har med LOTR att göra. Men jag har inte någon större lust att varken ladda ned eller köpa DVD med Mission Impossible 3. Skitfilmer ger jag inte mycket för. Bättre film ger också mer klirr i kassan. Kvalitet istället för kvantitet.

Jag var i Dublin för nästan exakt ett år sedan. Där skulle vi gå på bio. Det var Halloween så dom hade ju själklart skräckfilmsfestival. Eftersom jag inte brydde mig så mycket om vilken film vi skulle så så fick mina kompisar bestämma. Vi kom in i en salong som var proppfull med folk. En kille går fram till en mikrofon och säger. "Tack för att ni kom. Ikväll så skall vi visa en riktigt klassiker. Vi skall kolla på den allra första Hajen." Jublet i salongen var obeskrivligt. "Hur många i salongen har inte sett filmen förut." Tre personer räcker upp handen. "Jag är så avundsjuk" sedan starade filmen. En full salong kanske 300 personer betalade för att gå och se en gammal film på bio. En film som de säkert sett 10 gånger innan. Varför? Jo man vet att den filmen är kvalite man vet att det är en bra film. Man älskar det enkla i filmen. Inte massa expolsioner, biljakter, tekniska prylar eller onödigt våld. En klassisk bra film. Det är det som man vill betala för.

Jag skall nu ge er några exempel på filmer som ni absolut måste se till att ladda ned. Visst det är väl vad som kan kallas för "hollywoodfilmer". Men ändå.

I.D ett måste om du gillar att se filmer med dubbelt budskap. Våld, kärlek, pliktkänsla och kärleken till fotboll.
Fong Say-Yuk en kinesisk film där komedi blandas med äkta Hong-Kong action. Riktigt bra. Men se till att hitta den med en text annars bör du gå en språkkurs rätt så snabbt.

Slutligen skall du få ett tips på en serie. Black Books den har en gång sänts i SVT och är den mest hysteriska och svarta komedin som jag sett. Så fram med rödvinet och cigaretterna och kolla. Inget kan inspirera dig bättre till att göra precis det du vill med ditt liv.

Hittar du de här filmerna hos din uthyrare så skall du inse hur lycklig du är. Detta är kvalitet utan att Hollywood behöver dra in miljonbelopp för att täcka kostnaderna för skådespelare.


Pingat på intressant
Andra bloggar om: , , , ,
konst, film, polis, brott

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida