onsdag, oktober 04, 2006

Politisk identitet

Jag blev precis bloggutmanad av Bo-Erik, sveriges Kärnkraftskramare nummer 1

1) Politisk ideologi du förespråkar?
Liberalismen. Gör vad du vill, skada ingen, idka demokrati, stöd handeln och välkomna en fri och öppen debatt. Även om jag anser att vi även har ett ansvar för våra medmänniskor, över hela jorden.

2) Politisk ideologi du föraktar mest?
Jag skulle väl säga att den ideologi som jag föraktar mest är nazism. Men det handlar om att man delar in något i "vi" och "dom" och baserar det på något som "ras". Så rasism om man nu skall kalla det en ideologi placeras väl där med.


3) Materialist eller idealist?
Idealist helt klart. Matriella ting kommer med idealen.


4) Plikt- eller konsekvensetik i politiken?
Konsekvensetik.


5) Politiskt uppvaknande?
Jag har nog alltid varit politisk intresserad. Jag minns när jag och min gode vän Johan kunde gå ute hela nätterna och prata om politik. Vi kanske bara var så där 9-10 år men vi hade redan då ideer om hur världen kunde vara bättre.


6) Politisk detour?
Ja det kan man väl säga. För många år sedan när jag var så där 14 år så var jag väldigt aktiv i ett annat ungdomsförbund. Jag var medlem och även ordförande för RKU(Revolutionär Kommunistisk Ungdom). Sen växte jag upp och blev klokare och kastade bort en del av dom ideal som jag hade som ung. Även om jag fortfarande har kvar en hel del av de sociala ideal som jag hade som ung så har jag omvärderat detta med kollektivt ägande. efter min lilla tur i RKU så var jag inte politiskt aktiv i någon rörelse utan kämpade på egen hand i Euro-omröstningen och kanske var det där som jag fick upp ögonen för liberalismen. Även om det sen tog ett par år tills jag var framme och nosade på partiet. Men nu är jag här och jag känner mig rätt så hemma. Så jag kommer nog finnas med länge.


7) Enskild person som påverkat dig politiskt?
Det här är riktigt svårt. Jag vet inte vad jag skall säga. Jag skulle vilja vara så stark att säga någon enormt bra ledare som tog upp sitt folk från träsket och satte dom på en pedistal. Men det kan jag inte. Men om jag ändå skall säga någon så måste det vara min Farfar. En gubbe som var aktiv inom fackrörelsen men hade inte några som helst problem att sätta sig på tvären när han inte fick som han ville. Ävenom han var med i Facket så röstade han alltid på det parti som han tyckte var bäst. Inte vad facket tyckte.


8) Bok som påverkat dig mest politiskt?
Kommer inte ihåg vad boken hette. Men den var skriven av den indiska banditdrottningen Phoolan Devi. Och den var väl kanske inte så politisk även om anser att den öppnade mina ögon mot världen. Att man kunde se orättvisor även i ett samhälle där alla skall med.


9) Största bristen i den politiska ideologi du förespråkar?
När en persons personliga frihet inskränker en annan persons personliga frihet och bristen på klara ideologiska besked. Alla är liberaler, men alla har inte förstått det än. Ja det får väl duga.


10) Viktigaste enskilda politiska frågan?
Jag är väldigt frestad att svara hotet från nynazismen. Men jag tror den största frågan för mig är frågan om prostitution och legalisering av narkotika. Och eftersom alla inte skall se mig som en galen cannabis pundare så vill jag nog även säga missbruksvård.

11) Utmanar?
Och för att sprida utmaningen vidare så utmanar jag Mison.


Andra bloggar om: , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida