fredag, oktober 06, 2006

Ministrrarna är här!

Vad skall man säga. Inte några enorma överaskningar. Carl Bildt blir utrikesminister. Redan i våras satt vi och pratade om vilka som skulle få dom tunga ministerpostern, då föreslog jag Carl Bildt och blev nästan helt utskrattad av både MUF och CUF. Nu sitter jag här och myser för det blev som jag sa.

Man kan kanske säga att den som jag är mest förvånad över är Nyamko Sambuni som integration och sjämnställdhetsminister. Men jag tror att Nyamko kommer att klara det gallant.

Att Anders Borg skulle få en ministerpost var det väl knappast någon som tvekade på. Och mycket riktigt Finansminister Borg. Får hoppas att han kan göra om Sverige lika bra som han har gjort om Moderaterna.

Anders Carlgren blir miljöminister! Centerpartist och var kanske ett självklart val när man behövde en miljöminister. Varken Folkpartiet, Moderaterna eller kristdemokraterna är väl några enorma miljövänner om vi skall vara helt ärliga. Det som är lite roligt är att detta är den första helt öppna homosexuella minister som vi har haft i Sverige. Visst rycktet har väl gått om andra ministrar som springer i buskar och så men inget som är bekräftat.

Cissi Malmström blev EU-minister. Ja inget snack om det. Hon skulle väl vart bra som utrikesminister men jag tror att Bildt är bättre på den fronten.

Att KD kommer få styra och ställa inom Socialdepartementet ser jag som en liten fara. Jag är väldigt rädd att Maria Larsson kommer att ta bort pengar som satsas på hiv/aids prevention idag. Jag ser det som ett av de största farorna just nu. Att det sen kommer bli lite liv om saker som homosexuellas rättigheter det ser jag nästan fram emot. Men om det är så att Moderater och Folkpartister ger sig på de punkterna då är det dags för en statskupp och då menar jag inte en sådan som man haft i Thailand där inte ett enda skott avlossats. Nej då kommer jag stå längst fram och sikta på socialminister Göran Hägglund. Så det är bäst för Göran att han spelar sina kort rätt.

Ja det kommer säkert komma en hel del mer om det här.



Den här och andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , statsminister (m), utrikesminister (m), justitieminister (m), finansminister (m), försvarsminister (m), näringsminister (c), socialminister (kd), utbildningsminister (fp), skolminister (fp), jordbruksminister (c), arbetsmarknadsminister (m), infrastrukturminister (c), kulturminister (m), kommunminister (kd), EU-minister (fp), folkhälsominister (kd), handelsminister (m), biståndsminister (m), integrationsminister (fp), migrationsminister (m), socialförsäkringsminister (m), miljöminister (c).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida