tisdag, oktober 24, 2006

IT-politiker som inte vet något?

Monica Green årets IT-politiker som inte vet hur datorer fungerar. Det är konstigt hur den Socialdemokratiska kvinnan ens vågar kritisera Alliansen it-politik. Hon säger i en debattartikel i aftonbladet att utan hem-pc reformen så kommer IT-kunskap att vara en klassfråga. Ja du Monica Green jag kan hålla med dig om att IT-kunskap är en klassfråga men inte vilken som helst. Vi som lever på en normal lön eller under en normal lön. Vi som idag lever på fattighetsgränsen. Då pratar jag om studenter, arbetslösa och förtidspensionärer som inte har fått tillgång till någon hem-pc utan har fått köpa våra datorer själva. Vi har inte lärt oss något om datorerna genom att använda oss av den lek-och-lär skiva som kommer med en hem-pc. Skivan heter för övrigt "En dag på stranden".

Jag är inte någon expert på datorer. Långt ifrån. Jag kan skriva med dom och jag kan någon gång emellanåt ladda ner en film eller några mp3 låtar. Vad jag däremot förstår är att de som utser årets it-politiker vet inte något om vilka kunskaper som Monica Green har inom IT.

Nu kommer ett sånt där rykte som jag har hört i olika samanhang. Jag kan inte säga att detta är sant eller att det stämmer till 100% så ta det med en nypa salt. Liberala Ungdomsförbundet Väst bedrev under ett tag kampanjen "Monica Ljuger". En kampanj som samlade namnunderskrifter på nätet på sajten monicaljuger.com eller om det var .se. Monica gillade så klart inte kampanjen som bara riktade sig mot henne och de "vallöften" som hon bröt mot. Bland annat hur hon i riksdagen röstade för att skicka hem apatiska flyktingbarn. Man fick in massor med underskrifter. Och en dag började det strömma in namn som "Kalle Anka", "Knatte Anka" och så vidare. Vad man då gjorde var att man kollade loggar. Alltså vilka ip-nummer som hade varit inne. Tydligen så kom dessa ip-nummer från riksdagen. Man ringde då till riskdagen och bad om att få uppgifter om vem som hade använt sig av den datorn och så vidare. Riksdagen sa naturligtvis nej, men att man skulle prata med den person som använt sig av datorerna och tala om att det inte är okej att förfalska eller missbruka riksdagens datorer.

Jag tror att det var Monica själv som använde dessa datorer för att förstöra kampanjen Monica Ljuger. Men jag kan inte bevisa något.
Men Monica tydligen är det så att även om du nu har haft tillgång till en hem-pc så har du inte lärt dig speciellt mycket om it och it-säkerhet. Men trots detta så skall man väl säga Grattis till att just du är årets it-politiker.



Pingat på intressant. Läs mer om socialdemokraterna, it, datorer, Monica Green, hem-pc, pc, politik, alliansen, LUF.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida