torsdag, september 21, 2006

Sverige Sverige fosterland?

Japp nu börjar väl chocken att lägga sig. Vi ser idag att Sverigedemokraterna kommer att få vara med i politikens finrum under mandatperioden. Hur kommer sig detta vad var det som gick fel? Lars Lindström skriver på Expressen att etnisk och kulturell enighet aldrig funnits. Inte som SD vill plocka fram den iallafall.

Detta påminner mig om hur jag en gång försökte ta debatt med en Sverigedemokrat. Mannen hade inte alla skruvar monterade, men vilken SDare har det. Jag hävdade att vi i Sverige inte har något som enbart är svenskt kvar.

"Jo då det har vi visst det. Julen är svensk"

Som den dåliga allmänbildningen som jag har kunde jag ju inte säga emot honom helt. Skall jag vara helt ärlig så ver jag inte om julskinka, glögg och senapssill är speciellt för Sverige men jag kan nästan tänka mig det. Jag svarade att julen härstammar från Ryssland från början vilket jag tror stämmer med St Nickolaus (stavningen är osäker).

"Nej då om vi inte hade haft alla svartskallar här så hade det fortfarande hetat Hjulafton. Ja med hj. För det började när vi under Vikingatiden började fira tors hjul till hans vagn. Det är så vi i Sverige började fira julen."

Japp så är det tydligen. Vi i Sverige firar Hjulafton. Efter vikingarna... Efter Tors vagn.

Nu till det viktiga, Sverigedemokraterna är säkert inte alla så här korkade. Även om de flesta inte har alla paddlar i vattnet. Men om det är några sånna här dårar som skall styra kommuner? Då skall jag fly från detta landet. Det värsta är väl ändå att dom skall få en massa pengar och sprida ut sånna här rena lögner. Att man inte kan allt har jag full respekt för, det kan inte jag heller. Men kan man inte ens försöka lyssna på någon annan och iallafall disskutera.

Och det jag undrar nu är skall man börja fira Hjulafton i Landskrona nu när dom små halvrasisterna har kommit till makten?

Detta inlägg är intressant. Läs mer om sverigedemokraterna, nazism, rasism, politik, Landskrona, jul, vikingar, flykting, kultur, val2006.

7 kommentarer:

Klockan 4:46 em , Blogger Joshua_Tree sa...

Sverigedemokraten har delvis rätt. Själva ordet "jul" kommer från "hjul" kommer från att man firade midvinterblot för att fira solhjulets återkomst. Mer om det här: http://susning.nu/Jul

Men själva firandet som det ser ut idag är en kristen högtid. Man firar på i stort sett samma sätt i hela den kristna världen, med vissa små avvikelser och lokala specialiteter.

Att den kristna högtiden kom att ersätta midvinterbloten har antagligen att göra med att man medvetet lade kristna högtider nära gamla hedniska för att med tiden utplåna det gamla. Jag misstänker att det är därför vi i Norden är ensamma (?) om att fira Lucia. Säkert något som kyrkan "hittade på" för att utplåna någon gammal hednisk tradition.

/Josh på http://josh.scriptorium.se

 
Klockan 4:58 em , Blogger sarha sa...

alltså, i vaggeryd, där jag kommer ifrån firar man faktiskt "Hjulafton"...fast i Augusti... Då delar man ut låtsat pengar som man kan handla för i vissa affärer... fast den enda gubben som skulle kunna funka som jultomte är väl kommunalrådet när han ordnar ett godisregn från scenen mitt i centrum, roligare än så blir det inte, på Hjulafton

 
Klockan 8:31 em , Blogger Bo-Erik sa...

"hjulafton" firas faktiskt också i Kinnekulle, men då är det i form av en heldag dit motorintresserade kommer med EPA-traktorer, amerikanare, mopeder etc. Hur jag vet detta? Ingen aning.

 
Klockan 8:31 em , Blogger Bo-Erik sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
Klockan 8:16 em , Blogger Eklindh sa...

Joshua att det kommer från hjul visste jag inte riktigt. Men han hade fortfarande väldigt fel.

Men huvudsaken är ju fortfarande att det inte är någon svensk "tradition". Och skall man verkligen kalla det för kristen tradition när en fet gubbe i röd tröja kommer och ger en massa presenter som är köpta i en hysterisk julhandel som tar fram det absolut sämsta hos oss. Förr i tiden så var säkert jul trevligt men nu är det bara en massa HUMBUG.

Ja jag skulle kunna spela Onkel Sqruudge i en julpjäs. Jag skulle inte ens behöva spela. Jag är så bitter på julen iallafall.

Låt framtidens spöke komma och få mig på bättre tankar.

 
Klockan 9:12 em , Blogger Peter Olevik Dunder sa...

Dickens Julsaga är en trevlig pjäs och om än brittisk så har den en del 1800-tals romantik i sig också som även värmer i mig som svensk.

Nationalromantik i kombination med romantik kring socialdemokratin vid den allmänna rösträttens början verkar vara grundplåten för sd.

Värnande om stavning i svenskan och det som med ovanstående romantiska skimmer som verkar svenskt så tror jag att det är fullt möjligt för osäkra personer att finna en utopi. "Här är jag otrygg men i utopin där blir allt bra." Lite så gissar jag att tankarna går.

Det sägs ibland att människor värderar trygghet före frihet men jag vill ha friheten; tryggheten finner jag inom mig. Friheten vill jag inte låsa inom mig då är jag inte fri; på samma sätt anser jag att de som önskar bosätta sig i Sverige ska vara fria att göra så och att de inte ska begränsas p.g.a. vissa människors känsla av otrygghet.

 
Klockan 9:35 fm , Blogger mison sa...

alltså. till yoshua_tree å alla andra som kan tänkas vara intresserade, ordet "jul" kommer INTE från "hjul". d e en vanlig folketymologisk vanföreställning, men av språkhistoriska orsaker e detta otänkbart. den mest trovärda förklaringen e däremot att "jul" kommer från den germanska paganismhögtiden "yule", ett firande av vintersolståndet. ordet e besläktat med det gamla ordet "géol" som enkelt översatt betyder "gul" - en koppling till solen.
yule firas fortfarande inom paganistiska/neopaganistiska, hedniska religioner och new-age-rörelser.
en relevant detalj i diskussionen kan ju vara att man firade den här uråldriga "julen" här uppe i skogarna innan man började använda "hjul" för att beskriva, ja just d, hjulet.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida