fredag, september 29, 2006

Höll fast tjuv...

Anders 15 höll fasten tjuven tills polisen kom. Visst låter det fint och underbart. Men när jag läste artikeln på aftonbladet.se blev jag mest förbannad.

Hur i helvete kan polisen svara att det finns inte några lediga patruller? Det skall inte få ske. En äldre kvinna blir slagen i magen av en inbrottstjuv. Detta bör vara ett prioriterat brott. Om man dessutom ringer och säger att vi håller i tjuven så kom hit med en gång. Så skall dom komma så¨snabbt som möjligt. Och jag har väldigt svårt att tro att det tar 20 minuter.

Anders får iallafall diplom, blommor och pengar. Vad som inte framgår av artikeln är hur mycket pengar. Jag undrar så klart får han en polislön? Eller är det bara en symbolisk summa?

Och jag har lärt mig att man får inte hålla fast någon om man inte är polis eller väktare. Det kallas väl egenmäktigt förfarande eller något sånt? Någon som läser juridik som kan rätta mig om jag har fel?


Detta inlägg är intressant. Läs mer om Polis, brott, straff,

2 kommentarer:

Klockan 11:17 em , Blogger Tyckaren sa...

Jodå, alla får göra ett så kallat "envarsgripande" om man tar gärningsmannen på bar gärning eller flyende fot, samt om det finns fängelsestraff i straffskalan som brottet gäller.

 
Klockan 8:34 em , Blogger Eklindh sa...

Där ser man. Vilken tur att det är någon som kan juridik bättre än jag.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida