torsdag, september 28, 2006

Droger finns för att vi har tråkigt

Det här kommer vara en av de där bloggposter som inte är politiskt korrekt på något sätt. Jag skall ge mig in i drogpolitiken. Jag har en rätt så stor erfarenhet av droger. Jag har använt droger. Starka droger. Det är ganska länge sedan som jag använde droger varje dag. Men det fanns en tid som jag gjorde det. Det är inte något som jag är stolt över. Det är inte heller något som jag skäms eller ångrar.

Varför använder unga droger? Svaret är enkelt. Frågan är värre. Unga har tråkigt. Vem är det då som använder droger? Oftast så är det unga som är som vem som helst. Vi ser idag inte några problem med att ta droger. Vi vet att droger är farliga, men vi jämför det med att dricka sig full. Istället för att gå och ta några öl så drar vi i oss en lina kokain eller röker en joint. Det finns inte något som försvarar det alls. Men vi har tråkigt. Vissa super sig fulla och badar med sälar. Det är samma sak i många ungas ögon.

Men tidningar och media drar upp detta lite för stort. Droger har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Och vi kommer använda dem. Unga som gamla, fattiga som rika, män som kvinnor.

Det är därför vi får se rubriker som den här eller som den här.

Naturligtvis så finns problemet med att folk fastnar i ett drogträsk. Men det finns när det gäller alkohol också. Många behöver ha hjälp med sitt missbruk andra kommer inte att behöva det. Självklart skall vi hjälpa de som behöver komma ur sitt missbruk, men skall vi verkligen dömma de som brukar droger utan att någon hamnar i kläm eller att någon lider av att vi brukar droger? Om det idag kom något som cigaretter eller öl skulle de flesta vilja förbjuda rökning och alkohol. Men är förbud det som hjälper?



Detta inlägg är intressant. Läs mer om Polis, brott, straff, droger, kokain, unga, öl, tobak, unga, missbruk.

1 kommentarer:

Klockan 4:02 em , Blogger Magdis sa...

Jag vet att jag är så efter med att läsa inlägget. Men eftersom det fått allt för få kommentarer känner jag mig obligated att skriva ngtmkt kort:
Du-har-rätt.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida