torsdag, augusti 24, 2006

Lärare skall vara kompetenta!

Visst är det en självklarhet att man skall ha kompetenta lärare. Aftonbladet skriver om det här.

Men skall man verkligen ha kompetenta lärare till varje pris. Jag vill gärna se att hårdare tag mot stöket i skolan. Jag var själv en av dessa värstingelever. Jag skolkade, bråkade och ifrågasatte detta var anledningen till att jag var en värsting. När jag ser tillbaka på den tiden så är det inte alls så att jag tyckte det var svårt. Jag var uttråkad. Jag hade inte någon utmaning i skolan. Jag skulle läsa i den takten som alla andra. För vi inte låta någon gå för fort fram. Jag hade en lärare som säkert är kompetent. Men jag klarade inte av honom. Han var tråkig och vi skulle alla läsa i den takten som resten av klassen gjorde. Ingen skulle lämnas efter. Och ingen skulle komma före! När jag sedan blev satt i värstingklassen så fick jag den hjälp och stöd som jag behövde. Eller skall jag vara helt ärlig så inte något stöd. Jag gick snabbt fram och lärde mig en massor i den takten som jag själv klarade av. Vilket var mycket snabbare än vad resten av värstingklassen eller för den skull den "vanliga" klassen. Men jag hittade något som gjorde att jag kunde bedriva tiden med som gjorde att jag inte rusade fram i skolan.

En kille hade dyslexi. Han hade jättesvårt att läsa. Lärarna hade inte tid att hjälpa honom. Det fanns ju trots allt andra som också behövde lära sig i värstingklassen. Jag som låg mycket längre fram än dom andra tog gärna tid till att hjälpa honom att läsa. Vi läste på lunchen, stannade kvar efter skolans slut för att läsa läxor ihop. Jag hade tid att lyssna på honom. Jag hjälpte honom när han behövde och jag stressade honom inte att läsa. Vänsterpartiets krav på slopad läxläsning är säkert bra för vissa, men vi behöver ha läxor och vi behöver ge de elever som behöver stöd det stödet i skolan. Skolan skall kunna vara en plats för läxläsning.

Vi behöver ha betyg tidigare i skolan för att se att de elever som hamnar efter, av en eller annan anledning. Vi behöver ge de elever stöd. Vi behöver ge stöd till elever som har svårt. Och vi behöver även se till att elever som är snabba får den hjälp och den utmaning som dom behöver.
Detta är mycket Folkpartiets förslag som du kan läsa om här.

Men kompetenta lärare är inte bara dom som har papper på att dom är bra lärare. Vi behöver även dom lärare som kanske inte är så bra på pappret men som lär elever det som dom behöver lära sig.

Detta inlägget är intressant. Du kan läsa mer om Folkpartiet, Vänsterpartiet, alliansen, skola, politik, val2006, lärare eller om förslag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida