tisdag, augusti 29, 2006

Fotboll som berör.

Jag blir ledsen när jag läser om fotbollsvåldet. Jag blir besviken. Rubriker som den här eller den här är inte så ovanliga. Vilka är det då som ligger bakom? Är det så att det är fotbollsintresserade som blir frustrerade över att deras lag spelar dåligt? Nej, jag tor inte det. Jag har en idé om vad som gör att just fotbollen är den sport som har mest läktarvåld.

Inom hockey är det inte samma huligangrej som det är inom fotboll. Och det beror nog mest på att det är slagsmål på plan. Så det som Henke Larsson gjorde med sin knytnäve var egentligen att försöka att få slut på läktarvåldet.

Man skall också komma ihåg att detta kan vara ett sätt att ta ut sin frustration över samhället. Vi hör lögner från politiker varje dag. Vi sitter och lyssnar på musik som vi vet att vi hört förut. Vi har tröttnat på att bli matade med propaganda. Vi är avundsjuka på alla som har det bättre än oss själva. Men när vi kommer till fotbollsläktaren så är det där vi alla är lika. Fattig som rik står brevid varandra och skriker på sitt lag. Det är bara inför döden och fotbollsläktaren som vi alla är lika.

Det finns en annan sak som man har missat.

Det som är kul för vissa är huliganism för andra.


Detta inlägget är intressant. Du kan läsa mer om politik, huligan, fotboll, våld, henke larsson eller brott.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida