torsdag, augusti 10, 2006

Folkpartiet vill ha litteraturkunskap

För mig är det självklart att alla skall lära sig läsa och skriva när dom går i skolan. Och det är även självklart att man skall ha en lista med böcker som man "bör" läsa i skolan. I denna tycker jag det skall ingå svenska författare men även utländska författare. Tro det eller ej så är det så att allt som man skall läsa i skolan skall inte vara svenska författare.

Jan Björklund står idag omnämd i SVD i en artikel om just det här förslaget. Till skillnad mot vänsterkartellen så har Folkpartiet insett att man behöver ha läxor, betyg och nu även att man behöver ha en litteraturlista. Viktigt är även att denna "lista" skall uppdateras. Strindberg är en svensk klassiker men jag har väldigt svårt att se dagens ungdom ens uppskatta den.

Litteratur är viktigt. Vänsterkartellens förslag att satsa på offentliga bibliotek är viktigt det med. Men tyvärr så kommer det inte att få ungdommar att läsa mer böcker. Men om barn och ungdommar lär sig att uppskatta böcker i skolan så kommer man även att läsa på sin fritid. Så socialdemokraterna måste lära sig att man kan inte vinna röster på att ungdommar inte får lära sig tänka själv.

Detta inlägget är ju intressant. Det handlar ju om Folkpartiet, socialdemokraterna, litteratur, politik och val2006.
Man kan ju även tro att det kan handla om Harry Potter men det gör det inte riktigt.

7 kommentarer:

Klockan 10:11 em , Blogger Gunnar sa...

Jag vet inte riktigt om det ens är värt att sörja att människor läser färre böcker idag än förr. TV, datorspel och bokmaleri skulle lätt kunna innebära att de små liven inte hinner röra på sig.

Jag tror snarare det är viktigt att dels utsättas för bra språk och dels uppmuntras att skriva själv. Men att begränsa sig till ett fåtal valda verk är nog bara dumt.

 
Klockan 8:07 fm , Blogger Eklindh sa...

Jag ser inte begränsningen som något dumt alls. Vad som däremot behövs som inte någon lyfter fram är att böckerna bör "ligga" i tiden. Bara för att jag säger så kommer jag inte på någon bra just nu. Men man skall absolut inte läsa bara klassiker för då kommer man att spy galla över alla böcker. Jag blev tvingad att läsa Ulf Lundells Jack när jag gick i skolan. Och jag hatar den fortfarande. Jävla skitbok är vad det är. I dagens Sverige så kanske man skulle läsa Luke Rhienharts Tärningsspelaren. Jag skulle nästa sträcka mig så långt som att få elever att läsa Harry Potter som jag anser är en bra bok. Och dessutom lättläst och rolig.

 
Klockan 11:48 fm , Blogger Gunnar sa...

Alltså, nu generaliserar du. Jag blev inte tvingad att läsa några böcker alls. Ändå läste jag självmant "bara klassiker". Utan att spy galla på dem eller andra böcker.

Jag läste Stevenson och Dickens på mellanstadiet, Kafka och Camus på högstadet, Strindberg och Söderberg på gymnasiet, Dostojevskij och Beckett under mina första högskoleår...

Frivilligt.

Att i något skede gå in och säga: "Nej! Harry Potter ska det vara!" vore förödande för min läslust.

Sen vet väl jag att alla människor inte kommer läsa om de inte tvingas, men jag ser verkligen inte finessen med att berätta vad som är bra och dåliga böcker. Tvång och likriktning är generellt sett dumt.

 
Klockan 12:07 em , Blogger Eklindh sa...

Jag säger inte vad som är bra eller dåligt. Man skall ha en lista med rekomenderade böcker.
Det är självklart att man skall läsa vad man vill. Men man skall iallafall läsa, det bör ingå i skolundervisningen att läsa böcker. Sen om det är "klassiker" eller om det är nya "klassiker".

Och jo jag blev tvingad att läsa Jack. Detta ingick i vår svenska. Och jag hatar Ulf Lundell ännu mer från och med den dagen. Och jag hade gärna läst böcker. Men jag ville verkligen inte läsa Jack. Men jag hade inte något val. Då hade det vart kanon om jag hade haft en lista på något annat att läsa. Något som passade mig bättre.

 
Klockan 12:25 em , Blogger Gunnar sa...

Vi körde rätt mycket på konceptet "gå till biblioteket och långa något som verkar bra". Det funkade helt ok. Ofta bad jag pappa om tips också.

Ser inte riktigt hur ett liknande koncept vore möjligt med en lista..?

 
Klockan 1:47 em , Blogger Eklindh sa...

Min tanke om en lista är inte en lista där böcker måste läsas. Utan en källa till dom som inte tar sig ner till biblioteket för att låna något som verkar bra. Jag skulle tycka det var kanon om alla gick till biblioteket och lånade något men många säger att det är tråkigt att läsa böcker. Iallafall tills dom har provat.

Kompisar till mig som aldrig läst en bok fick låna en bok av mig som jag tyckte var riktigt bra(den finns inte som biofilm än) och sen den dagen har dom inte kunnat sluta läsa böcker.

Men att man skall läsa mer böcker oavsett vilka det är borde väl även du hålla med om?

 
Klockan 5:22 em , Blogger Gunnar sa...

Nej, jag ser inget direkt egenvärde i att läsa böcker.

Det är mycket möjligt att det är ett bra sätt att utveckla sitt språk, men då bör ju fokus läggas just på den aspekten och inte läsningen i sig. Och vill man få fler att läsa tror jag alltjämt mer på belöningar och uppmuntran än tvång och krav.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida