söndag, juli 23, 2006

SVT och helgmålsringning och islamofob

Efter att ha blivit kallad islamofob av Esbati så satt jag och kollade lite på TV med mina kära kompisar så här i sommarvärmen. Vi fick på SVT som visade helgmålsringning. Säkert ett fint program om man är kristen. Då slog det mig plötsligt. Varför får vi inte se fredagsbönen på TV? Varför skall vi lyssna på kyrkklockor men inte på bönetornen?
Jag retar mig på kyrkklockor som slår i tid och otid men jag skulle lika gärna höra böneutrop några gånger om dagen. Det skulle störa mig lika mycket (eller lite).

SVT som är finansierad av TV-licensen visar program som inte någon av de reklamfinansierade kanalerna visar. Men helgmålsringning är väl ändå att ta i lite. Jag har svårt att tro att det är så många som tittar på det. Säkerligen så tycker äldre som inte kan ta sig från hemmet till kyrkan att det är jättetrevligt att se. Men alla som är äldre och är muslimer? Skall dom inte kunna vara med om en fredagsbön efter att dom blivit äldre och benen inte klarar av promenaden till moskén?

Och jag kan nog tala om att jag verkligen inte är Islamofob, rasist, nazist eller Israelvän.

Kärlek och Respekt skall det vara så svårt?

Detta är inlägg var ju intressant. Läs mer bloggar om SVT, religon, islam, kyrkan, religon, muslim, esbati, Israel, rasism, nazism.

7 kommentarer:

Klockan 12:04 fm , Blogger utkast sa...

Lite usmakligt att skriva "Israelvän" i samma andetag som "Islamofob, rasist, nazist". Kommunister och antisemiter tycker väl att det finns samband mellan de två, men du hade knappast för avsikt att göra esbatis glad.

Vad gäller Esbati, så är det väll genomtänkt taktik att stämpla alla som inte stödjer irans utrikespolitisk agenda som "islamofober". Är man för Iran så blir man "väm av Islam", annars är man "islamofob", så enkelt det är. Med sådan logik ska de flesta arabiska länder som blir alltmer skeptiska till Iran/Hizbollah snart kallas för "islamofobiska".

 
Klockan 12:16 fm , Blogger Eklindh sa...

Tanken var mest att jag ville klargöra att jag inte är speciellt imponerad av vare sig Israel eller Irans politik mot varandra. Eller Hizbolla och Hamas heller för den delen.

 
Klockan 10:19 fm , Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Att fler religioner visas i SVT är positivt. Det skulle minska rädslan för religion överlag.

 
Klockan 7:58 em , Anonymous Hamman sa...

Alla förslag som innebär att fler uppgifter ges åt SVT är onda. Om människor vill titta på fredagsbönen, fine, skaffa en parabol eller eller masa er till en moske. Jag som ateist finner det kränkade, stötande och allmänt jävla imbecillt att staten ska råna mig för att stödja andra människors religionsutövning.

Rädslan för religion är högst befogad med tanke på alla grymheter och förtryck den har fört med sig.

 
Klockan 9:00 em , Blogger Eklindh sa...

Ja det kan hända att rädlan för religion är befogad och att den fört med sig en hel del grymheter och förtryck.
Men det betyder ju inte att saker kan ändras eller hur?
Jag kan även tänka mig att man tar bort alla religösa program från TV och ger det egna kanaler som finansieras genom reklam.

Men att inte sända en fredagsbön och bara sända gudstjänster känns inte riktigt rätt. I dagens Sverige så är vi ju trots allt av olika religioner och ursprung och då är det väl inte mer än rättvist att dom som betalar vilket enligt lag är alla som äger en mottagare av något slag. Så borde man kanske även se till att sända religösa program från annan religion än kristen.

Jag vill inte heller betala för religösa program men har inte så mycket val.

Sen om man känner sig så kränkt som du verkar så finns det ju något som kallas "byta kanal". Det är ju inte någon som tvingar dig att titta direkt.

 
Klockan 9:59 em , Anonymous Hamman sa...

Problemet ligger inte i att jag inte vill titta på religiösa program, utan i att jag inte vill betala för det. För det första har vi religonsfrihet i det här landet, vilket betyder att staten bör ge fan i allt vad religion heter. Att sända gudstjänster är både att diskriminera utövare av mindre(vanliga) religoner, och de som avsäger sig all tro på gud, tomten, tyska joddlare på mars och annat trams.
För det andra är hela tanken med statlig television både absurd och omoralisk. Absurd, eftersom man anser att staten är bättre lämpad för att förmedla sanningen i media(dessutom gäller bara detta vissa media, ingen pratar om att förstatliga tidningarna tex).
Omoralisk eftersom man tar människors pengar och använder dem för att föra fram åsikter som ofta står i motsats till det de själva tror eller tycker.

Om man nu absolut ska ha offentlig TV, bör varken kristna, muslimska, budistiska eller några andra religösa cermonier ges plats. Det är helt enkelt omöjligt att låta alla små läror komma till tals, och om man inte gör det praktiserar man inte religonsfrihet.

Om du inte vill betala för religösa program, varför ger du förslag på en utökning av dem?

 
Klockan 10:55 em , Blogger Eklindh sa...

Om du läser vad jag har skrivit en gång till så ser du att jag inte ger förslag eller tar ställning om vi skall ha en statlig tv. Jag ställer bara frågan varför man inte visar en fredagsbön i tv när man visar helgmålsbön.

Personligen så anser jag inte att man skall ha någon statlig tv. På samma sätt som man inte skall ha statliga tidningar.

Men fortfarande så är frågan varför man nu inte visar fredagsbönen när man har helgmålsringning.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida