tisdag, juli 11, 2006

Negerkyss?? Negerboll?? Nogger black??

Nu har det äntligen hänt igen. Negerkyss är en glass i Båstad. Jag kan nog hålla med Centrum mot Rasism att just det här är lite väl magstarkt men är det verkligen hets mot folkgrupp?
Glassen är en riktig kaloribomb med chokladdoppad maräng, chokladsås, grädde och vaniljglass, garnerad med ett inlagt körsbär och rån. Men i dagsläget så finns det inte några planer på att ändra namnet.

Centrum mot Rasim borde kanske lägga sin tid på något annat som är lite mer nyttigt för att bekämpa rasism och homofobi i vårt avlånga land. Men samtidigt så tycker jag att vi som är medborgare i ett land bör ta ansvar för vad vi säger och gör. Respekt och Kärlek skall det vara så jäkla svårt.

7 kommentarer:

Klockan 1:25 em , Blogger Saga Rosén sa...

Danska Glassbaren är den bästa glassbaren i Sverige vill jag påstå som Sommarbåstadbo. Och yes, jag har käkat Negerkyss både en och två gånger under mitt 21 år långa liv, och jag har aldrig reagerat. Fjant-CMR!

 
Klockan 3:46 em , Blogger Eklindh sa...

Jag bli lite sugen på en sån där Negerkyss men samtidigt så undrar jag om jag behöver kalorierna.

 
Klockan 10:28 fm , Blogger Tobias Smedberg sa...

Det är lite synd att varje gång någon sätter fingret på ett konkret exempel på hur fördomar och uppdelningar i ”vi och dem” tar sig uttryck – så möts det av raljerande ignorans. När strukturer nämns så kräver ofta skeptikern konkreta exempel, när dessa konkreta exempel nämns så är det alltid ”något annat” som är viktigare. Tycker du att det är bra eller dåligt att ”ras” och etnicitet ska ha något att göra med namn på en glass? Om du tycker det är dåligt – är du i så fall inte glad att en aktör väljer att belysa det faktum att reklam och konsumtion präglas av samma etniska maktordning som vi också ser på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, i utbildningsväsendet eller i krogkön.

 
Klockan 2:41 fm , Blogger Eklindh sa...

Lättaste sättet att bli kvitt fördommar är inte att förlöjliga problemet med att anmäla namn på glass eller klaga på vad folk kallar olika sorters bakverk.
Ett utryck som känns rätt så bra att änvända här är "Med humor dödar man allt". Det kan komma från min egna hjärna men jag änvänder det iallafall några gånger i månaden. Vi skulle lätt kunna lägga resurser på annat än anmäla glassnamn. Ta tag i problemen istället för att få folk att skratta åt dom försök man gör. Tyvär så kommer nog CMR att betraktas som något i komediväg om dom fortsätter på det här sättet.

 
Klockan 11:52 em , Anonymous Anonym sa...

Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»

 
Klockan 12:19 fm , Anonymous Anonym sa...

I find some information here.

 
Klockan 8:07 fm , Anonymous Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interestedhttp://google-index.info/1083.html or http://googleindex.info/1390.html and http://google-index.info/71.html

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida