torsdag, juli 27, 2006

Hagamannen i fängelse.

Japp då sitter han inne då. Hagamannen, eller som han egentligen heter Niklas Lindgren. Skönt för alla som har blivit utsatta för hans grymheter, skönt även för dom som inte längre behöver vara rädda för att bli överfallna av honom på gatorna.

Så kommer chocken trots att han sitter inne så kommer familjen och hälsar på och han får en tårta när han fyller år. Läs mer här.
Samtidigt så läser jag att en intern har rymt från en anstalt i Mariestad. Det finns lite här om det.

Är det verkligen meningen att man skall kunna käka tårta och springa iväg från en fotbollsmatch när man sitter av sitt straff? Ja tydligen är det så i Sverige iallafall. Att det skall bli hårdare tag och att man verkligen skall sitta av sitt straff är det få personer som vågar tala om. Det är ju jobbigt att sitta i fängelse redan som det är. Man får en bra måltid som kostar mer än vad den gör för två dagars lunch i skolan. Man får arbeta och tycker man att man jobbar för mycket så är det ju bara att strejka.

Läs den sista meningen en gång till. Japp man kan strejka och det händer hyffsat ofta. Antingen för att man får för lite ledigt eller för att något annat är fel. Som att man inte får porrfilmer till cellen.

Tony Olsson är väl kanske en av vår tids mest kända förbrytare i Sverige. Ingen snäll gosse alls. Jag hittade delar av hans brottsregister på nätet, och domen från 1990 är perfekt för att beskriva det svenska samhället idag. För alla dessa lagbrott så blev han alltså dömd till skyddstillsyn. Han var då 18 år och detta var väl troligen inte de första brotten han begått.

Tony Olssons brottsregister

1990. Dömd till Skyddstillsyn

Stöld
Grov stöld
Försök till Grov stöld
Förberedelse till grov stöld
Tillgrepp av fortskaffningsmedel
Försök till Tillgrepp av fortskaffningsmedel
Vårdslöshet i trafik
Olovlig körning
Obehörigt avvikande från trafikolycksplatsen
Är det verkligen så vi skall ha det. Det är dags att införa lite strängare straff nu, inget daltande med interner på anstalterna. Skall dom straffas eller skall dom skämmas bort. Mitt svar är enkelt. Hamnar jag själv i fängelse så hoppas jag verkligen att jag får sitta i en cell med dålig mat och hårt arbete så att jag verkligen inte tänker göra om den dumhet som jag nu gjort. När man sedan har suttit av sitt straff så har man ju trots allt betalat samhället för det brottet man begått, iallafall när det gäller ur lagens synvinkel.


Detta inlägg är intressant. Det finns andra bloggar om brott, straff, hagamannen, strejk, troligen om politik och lagen

1 kommentarer:

Klockan 12:15 em , Blogger sarha sa...

oj, jag visste inte att en födelsedagstårta kunde gära någon så upprörd... men då vet jag ju vad jag iaf INTE ska baka till dej när du fyller år :P

Dessutom tycker inte jag att problemmet är att de i fängelserna får för BRA mat, utan att barnen i skolorna får för DÅLIG mat.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida