måndag, juli 17, 2006

Blir Katolik?

Prästen Sten Sandmark vägrar att viga homosexuella. Därför blir han nu katolik. Ekot rapporterade detta. Jag vet inte vem jag skall kalla blåst? Sten eller ekot. Fortfarande så är det så att ingen kan viga homosexuella. Samkönade kan endast ingå partnerskap som det är nu och kan alltså inte vigas. I kyrkan så kan man få en välsignelse men inte något mer. Detta är även frivilligt för prästerna att göra. Fråga mig inte varför det är frivilligt men jag gissar på att det finns något bra svar på den frågan.
Sten borde ju känna till det här och kanske rätta Ekot. Men icke då. Han skall ju bli katolik. Och om utredningen går som jag hoppas så kommer Sten inte få viga någon alls om han inte väljer att även viga homosexuella.

Kärlek och Respekt skall det vara så svårt att fatta.

5 kommentarer:

Klockan 3:56 em , Blogger Christoffer Smitz sa...

Jag tillhör dom som tycker att det ska var upp till var och en av prästerna om de vill viga eller inte viga homosexuella. För att man inte vill viga homosar bör man inte fråntas rätten att viga heteropar.

Att tvinga på folk saker får oftast bara negativa följder. Det finns tillräckligt med präster som kan tänka sig att viga personer av samma kön.

 
Klockan 8:46 em , Blogger Eklindh sa...

Ja det kan jag med tänka mig men om ett helt samfund vägrar viga så skall även ett förbud gälla hela förbundet.

Knyter man vigsel till en person så kommer det nog att se annorlunda ut.

Och med en könsneutral äktenskapsbalk så kommer man ju förbi de flesta problemen även om inte alla tycker det.

 
Klockan 11:51 em , Anonymous Anonym sa...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

 
Klockan 12:18 fm , Anonymous Anonym sa...

I find some information here.

 
Klockan 8:07 fm , Anonymous Anonym sa...

Especially I like the first site. But other links are informative too, if you are interested check all those links.http://neveo.info/2208.html and http://indexmachine.info/3074.html

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida